Blodigt, slafsigt och dött

Idag var det ganska dött på förmiddagen. Och samtidigt väldigt mycket aktivitet. För att prata lite mer klarspråk: Jan-E och jag har varit på studiebesök på ett slakteri. Det var... intressant. Jag har ju aldrig varit på ett slakteri, så det var ju en upplevelse jag inte varit med om innan. Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig, men jag reagerade ungefär som jag trodde ändå. Först fick vi träffa mannen som skulle guida runt oss och sedan fick vi ta på oss oerhört moderiktiga vita rocka, blå skoskydd och keps med inbyggt hårnät. När vi kände oss tillräckligt snygga var det dags att kliva in i själva slakteriet. Det första som mötte oss var stora, upphängda kor. Döda, givetvis. Det var en makaber syn... Vi fick även se grisarna, som gasades, kördes genom någon slags avhårningsmaskin och hängdes upp även de. Behöver inte gå in på detalj på allt, men vi fick se i princip allt...

Som sagt, min reaktion var ju inte oväntad: inte direkt sugen på mer kött från slakteri. Jag kommer säkerligen inte sluta med kött, men konsumtionen kanske kommer sänkas när det gäller slakteri-kött. Jag är dock glad att jag gjorde det här, jag ska ju ändå kunna stå för mitt val att äta kött. Att ta ansvar för sin konsumtion, det tror jag på. Och det går ju hand i hand med kunskap.

För övrigt luktar min sjal slakteri, det var ju ett litet bakslag...


Bilden är inte tagen på det slakteriet jag var på utan är från
http://metrobloggen.se/UserFiles/18.44313/Image/PULSVIslaktw(1).jpg.

Kommentarer
Postat av: erica

va e de för skillnad på "självslaktat" kött? enda skillanden e ju att de e en eller flera djur samtidigt...

2010-01-04 @ 20:29:32
URL: http://icsiam.blogg.se/
Postat av: Marre

Du har rätt, egentligen inte är det så mycket skillnad, det är mest det här med att det känns obehagligt att det är som vilken industri som helst...

2010-01-05 @ 11:46:08
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Dahhh

Jag hade vägrat följa med ..

2011-11-09 @ 16:54:20
URL: http://alskanarma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0