Tågreflektioner

Nu befinner jag mig i Dalsjöfors, för mitt sommarlov har börjat! Tjoho! Dock blir det väl inte så mycket vilande och slappande som jag skulle önska, däremot mer planering, organisering, syende och ordnande. Men jag kommer ju som lön för mödan att få vara med om en massa kul: åka på lajv, flytta, gifta mig, ha ett hem tillsammans med Jan-E...

Nu är jag som sagt i Dalsjöfors. Det tog nästan exakt sju timmar med tåg. Puh! Det gick ganska smärtfritt ändå, trots vår ganska omfångsrika packning. En sak som jag tänkte på när vi åkte var hur folk bemöter en när de tror att man är döv... Första sträckan hade vi några döva från skolan i samma vagn, så Jan-E och jag tecknade med dem, det fanns ju inte så många andra alternativ. Sen fortsatte vi, även om det bara var vi två. Då var det intressant att se hur folk betedde sig. På den punkten älskar jag barn :) Är de nyfikna är de inte måna om att låtsas som att de är helt ointresserade. Deras föräldrar däremot vill oftast avleda deras uppmärksamhet, för inte är det väl passande att titta på folk som pratar med händerna. Jan-E och jag var en sväng i bistrovagnen också. Vi stod där och tecknade en stund. Sedan gick jag och han skulle betala. Då hade kassörskan tagit fram papper och penna :) Det var ju förutseende av henne, men ganska onödigt i det här fallet... Något som däremot skulle vara lite smart på SJ:s tåg är info-displayer, sådana som visar vilken nästa station är. Det finns på en del tåg, men långt ifrån alla. Oftast kommer den informationen bara via högtalarna. Tåg i Bergslagen (TiB) är bra på den punkten, de har alltid tillgänglig information för alla. Dessutom är det lätt att komma på de tågen om man har mycket packning, till skillnad från SJ:s trånga och branta trappor.

Annars tycker jag ganska bra om att åka tåg. Man glider fram utan en massa onödiga gupp, häftiga inbromsningar eller skarpa kurvor, man sitter bekvämt, det är miljövänligt, man får oftast lite bensträckare emellanåt... Det enda är väl att det kan vara lite dyrt ibland. Men det vägs väl förhoppningsvis upp, fördelarna är ju så många fler. Så åk mer tåg, gott folk!

Kommentarer
Postat av: E-K

Välkommen till Dsf igen! Vi stämmer väl träff hyfsat snart, eller hur?

2009-06-11 @ 07:53:40
URL: http://emmakaka.blogg.se/
Postat av: Marre

Tackar! Ja, jättehjärna ;P

2009-06-11 @ 14:55:41
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Tee

jättegärna (viftar med händerna ovanför huvudet), moahaha. Tack för idag!

Ses snart igen!

2009-06-11 @ 15:47:36
URL: http://theresesievanen.blogg.se/
Postat av: Marre

Du kan det där du, T ;) Tack själv! Hur bra som helst att ha med dig ;D Japp, ses snart, i övermorgon kanske?

2009-06-11 @ 22:45:27
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0