Kärringstopp x 348375 och oralism

Idag hade vi lektion med Julia (dramaläraren på skolan som tyvärr ska ta tjänsteledigt och jobba på annat håll framöver) eftersom ordinarie lärare är i Stockholm. Vi hade tillsammans med tolk4 en lektion om Deafhood. Det var intressant och tiden gick fort... Men det som gjorde störst intryck på mig var när Julia berättade att det inte var mer än tre år sedan som man slutade använda sig av den oralistiska metoden på dövskolorna i Storbritannien. Tre år sen! Det trodde jag inte om ett modernt, civiliserat och - framför allt - demokratiskt land som Storbitannien!

(Jag försökte skriva ihop en förklaring till min upprördhet och vad oralism innebär, men den blev så långt och jag vet inte riktigt om den blev så begripligt, så jag skippar den. Men om du vill läsa mer om Deafhood och oralism kan du gå in på http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/artikel_641043.svd. Dock kan jag väl inte säga att jag ställer mig bakom allt Patrik Nordell säger...)

Sen har jag faktiskt varit ute och övningskört idag också,  och eftersom jag vet att det finns i alla fall en person som är nyfiken på hur det gick, kan jag ju rapportera att det gick hyfsat bra (eller vad säger du, Malines?). Jag körde runt utanför Ejendals i ungefär en timme. Det var mycket "stanna-starta", men det behövdes: jag måste träna bort mina kärringstopp.

Nu har jag mest suttit i Jan-E:s säng, ätit choklad och läst skrämmande rapporter. Äntligen helg!

Kommentarer
Postat av: malin

skrämmande kommentarer???

det var en ny upplevelse att åka med dig idag, det var trevligt! kämpa på det kommer gå :)

2009-03-15 @ 17:24:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0