Härliga helg

Som det konstaterats allt för många gånger tidigare: helgerna går för fort! Fast det kan ju ha att göra med att man har en hel del att göra, inte minst roligheter, och det vill jag i ärlighetens namn inte vara utan. Som ni säkert kan gissa har även den här helgen gått fort.

Fredag
På förmiddagen hade klassen redovisning av de julsånger och bibeltexter som vi hade fått i uppgift att översätta. Jag tycker om att översätta sånger till teckenspråk och just den här gången hade Helena (som blev min översättningspartner den här gången) lite extra kul skulle jag tro, vi bröt ihop av skratt ungefär var femte minut kändes det som :P Det var jättekul att se allas översättningar. Man tänker ju alltid olika när det gäller sådant, så man får ofta lite aha-upplevelser när man ser någon annans översättning på en välkänd källtext. Och jag måste säga att jag har jätteduktiga klasskompisar! Det var inte lätt alla gånger, men resultaten blev strålande tycker jag!

Sen var det dags för lunch efter att vi slutat (vi slutar alltid vid lunch på fredagar, väldans skönt tycker jag ^^). God mat, god efterrätt. Jag satt med Micke, och ofelbart ledde det till att lunchen blev lång ;) Efter ett tag joinade Nina och sedan Jan-E, och det pratades om allt möjligt från dövblindtolkning till högtryckstvättar till paint ball till... Ja, det blev en hel del skratt :P Jan-E och jag kom inte iväg förrän vid tre från skolan och när vi kommit hem var det nästan dags att laga mat igen (veg-tacos, mmm!).

På kvällen var det möte i kyrkan, angående barnverksamheten (eller "barnarbetet" som en del sa :P). Sen hem till Grytnäs igen med Malin, Johanna och Ivar, filmtittande på schemat. Jag såg mitt livs första Bond-film, men jag har lovat att inte se på det som en Bond-film utan som action-film, så det var väl det det var :P Något inbitet Bond-fan som vågar sig på en gissning, vilken film? Jag tyckte den var helt ok, förutom det att den aldrig tog slut... Och när den väl var slut hade vi övergått från fredag till

lördag.
Efter lite sovmorgon, lunch och allmänt pysslande (bl.a. julpyntande!) åkte vi på julmarknad. Jan-E, Anna, Johanna och jag hade klätt upp oss i medeltidsstass. Det finns alltid en liten medeltidsavdelning på marknaden, och varje anledning att få klä upp sig räknas ;) Det var ingen jättestor julmarknad i år, men det var ändå mysigt att gå där i mörkret bland alla marschaller, insvept i mängder med tyg. Några inköp blev det, inget spännande dock: bl.a. en vetekudde och ett par korgar. När vi dragit runt hela marknaden och köpt det vi skulle gick vi (Anna, Malin, Johanna, Jan-E och jag) och åt på GårdsCafét innan några av oss skyndade vidare till Leksands kyrka för att lyssna på Ranarim som skulle ha julkonsert. Det var vackert må jag säga! Det är gammal, svensk folkmusik de sjunger och spelar. En av koralerna de sjöng lät dock som att den hörde mer hemma bland Midgårds alver... Köpte deras julskiva och den rekomenderas!

Sen var det ungdomssamling i Pingst. Jan-E och jag hade ansvaret för fikat, men han hade lovat att ta största delen av den eftersom jag så gärna ville gå på konserten. Nåja, jag var ändå väldigt trött sen, så jag var nog lite nöjd med att han inte tycker om att man lägger sig i när han lagar mat. Som sagt, trött, men det var en bra kväll ändå. Det blev lite julgodistillverkning efter ett tag, bl.a. skulle några rulla mandelmassebollar som skulle säljas på marknaden dagen efter. Då börjar Lukas  (hur gammal är han? Typ 8 år?) springa runt och ropa: Var är spriten? Var är spriten? Var är spriten? Jag vet inte riktigt om han tänkte på hur smått komiskt det verkade (om nu sådant är komiskt), det han ville ha var ju handspriten, så att han kunde få vara med och rulla mandelmassa... Det var även han, när han äntligen fick sätta igång med mandelmassan, som uttryckte sig så här om rullandet: Jag har MVG i sådana här bollar! och som gång på gång, antagligen för att bekräfta föregående uttalande, sa: Jag har touchen! Just då var det ju väldigt kul, men jag vet inte, kanske inte är så kul egentligen. Stackars läsare...

Söndag
Adventsgudstjänst i Svenska Kyrkan. Frikyrklig som man är var det till att vara på alerten, hur gör de andra? Men det gick bra och det var en bra gudstjänst med en lite småflummig präst.

På eftermiddagen var det VHS i vanlig ordning. Vi åt middag, pysslade och hade det mysigt.

När de andra åkte hem var jag helt ensam hemma. Gräsänka. Jan-E tog nämligen 13:10-tåget till Stockholm, där han ska ha praktik en vecka. Det var ganska skönt ändå, att vara ensam hemma. Jag försökte städa i ordning lite innan jag gav upp och gick och lade mig, så tidigt som åtta faktiskt! Men ärligt talat så skulle jag behöva gå och lägga mig den tiden varje kväll den här årstiden, är ju trött för jämnan... Om vi bara kunde få lite sol!


Ja, det var den helgen det. Inte glamorös eller häftig på något sätt, men jag är nöjd och det är ju det som räknas ;P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0