Lite olika syn på äktenskap...

Igår läste jag Metro där det fanns en intervju med bloggerskan Sanna Lundell. Verkar vara en hyggligt trevlig prick. Dock läser jag hennes tankar om äktenskap och blir lite less...

Romantikern i mig skulle nog tänka sig en förlovning. Men jag är inte supersugen på att gifta mig. Det verkar jobbigt att skilja sig.

Visst, det går ju att vrida och vända en del på vad folk säger, ta saker ur sitt sammanhang, klippa och klistra lite... Men samtidigt är ju inte det här någonting folk höjer på ögonbrynen åt och det är så här ganska många resonerar ändå. En förlovning är för många bara nästa steg i att vara ihop: "Vi är riktigt kära i varandra och det vill vi visa". För mig är en förlovning ett löfte och ett ställningstagande att man ska gifta sig med varandra. Men det är ganska många som förlovar sig och inte har några planer alls på att gå längre än så. Förlovning har lite tappat sin ursprungliga innebörd.

Sen är hon inte supersugen på att gifta sig, det verkar jobbigt att skilja sig. Det är nu man nästan har lust att dunka sitt eget huvud i väggen lite. Vad är det för inställning? Hallå! Jag håller med, har man den inställning ska man ju inte gifta sig. Punkt. Men tyvärr verkar hon ju inte vara ensam om att tänka så. Funkar det inte, tröttnar man, glider isär: skilsmässa! Jag blir så trött... Nu har ju inte jag varit gift så grymt länge, men jag har ju mina åsikter ändå. Gifter man sig tar man på sig ett ansvar tillsammans. Tillsammans ska man försöka få det att funka, man får jobba på sina fel och brister tillsammans och gemensamt hålla kärleken vid liv. (Nu vill jag inte dra alla över en kam, jag vet att det finns destruktiva äktenskap osv och det är inte sådana jag pratar om här.) Jag tycker den här attityden, att det alltid finns en bakdörr utifall man inte skulle vara nöjd, det är förkastligt! Den inställningen hör inte ihop med min bild av ett äktenskap.

Jag har en vän som jag pratade lite med om äktenskap en gång. Vi två har lite olika syn på saker och ting och här skilde sig våra åsikter. Hon ville inte att hennes ev framtida bröllopslöften skulle formuleras "tills döden skiljer oss åt" utan "så länge känslorna finns där". (Kanske inte riktigt ordagrant, men det är ungefär så jag minns det.) Och det verkar inte vara en ovanlig åsikt idag. Och jag tycker att det är så synd...

Jag skulle dessutom vilja dra det hela ännu lite längre. Det här med att vara ihop... För de flesta är det inte "om vi gör slut..." utan "när vi gör slut...". Mår man bra i sådana förhållanden? Känner man sig trygg? Ok, jag vet att alla är olika, men ändå... Är det så att man bara vill ha kul, bekräftelse och lite mys nu? Så att man liksom inte bryr sig om hur det blir framöver? Är det bara det att man vill bli tillfredsställd på en gång, man vill inte vänta? För det är ju onekligen tidens melodi: jag får det jag vill ha nu.

Ja, nu har jag babblat på en massa. Och jag vill bara klargöra att det här är mina åsikter, och det är jag själv medveten om. Jag är inte ute efter att trycka ner någon. Och jag säger inte att Sanna Lundell är en dålig människa bara för att hon inte tycker som jag ;) Men en sak vill jag bara säga: se till att du vet vad du själv tycker om du inte redan gör det. Och ställ dig frågan varför?

Kommentarer
Postat av: E-K

Ja, visst vill man banka lite med huvudet i väggen... Jag håller på dig!

2009-10-17 @ 21:16:54
URL: http://emmakaka.blogg.se/
Postat av: Marre

Då är vi iaf två då, gött :)

2009-10-17 @ 21:24:42
Postat av: Tee

jag håller helt med dej också kära vän!

Nu är kanske inte jag ett Guds exemplar på hur äktenskapet ska vara, men jag tror han älskar mig lika mycket åndå .. eller? ;)

2009-10-18 @ 18:34:04
Postat av: Marre

Jag tror helt klart att han älskar dig grymt mycket oavsett, ja :)

2009-10-18 @ 19:29:59
Postat av: Jan-e

jag har bankat huvet i väggen och det blev bara värre...

2009-10-19 @ 14:35:48
Postat av: Marre

Inte banka så hårt...!

2009-10-19 @ 20:08:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0