Andras gamla grejer

Loppisrundor är kul! Tråkigt nog finns det inte många bra här i Leksand, inte vad jag har hittat i alla fall. Vi har Spara & slösa här, där de säljer kläder. Hyfsat blandat är det och något har jag väl hittat ibland, men jag brukar vara kass på att hitta kläder på second hand. Dock hittade jag ett par riktigt snygga stövlar som går att använda både till vardags och på lajv, det fyndet är jag helnöjd med! Sedan har vi Kupan och Ta till vara, de är helt ok, men man snubblar ju inte över fynd där.

I Gagnef finns Tulavippan. Där hyr folk en plats där de kan ställa sina saker till försäljning. Stor lokal med massor av olika saker! Man kan hitta många spännande grejer, men tyvärr sällan till loppispris, eftersom folk oftast säljer på Tulavippan för att gå med vinst. När jag var där senast hittade Erica en radda jättefina burkar. De formligen skrek till mig att de ville följa med mig hem. Men 150:- för en burk, det är lite väl mycket. Faktiskt. I alla fall för någon med min ekonomi. Trist. De burkarna finns fortfarande i mina tankar...


Tjusiga eller vad?

En av mina favoritloppisar är Erikshjälpen i Gävle. Där är det rent av farligt att gå in: man ska vara bra skicklig om man inte kommer ut därifrån med en mängd spännande saker. Där hittar man allt möjligt: blommiga kastruller, roliga böcker, fina möbler, gammeldags galgar, näbbkängor, fåniga hattar och till och med brickor till brickbandsvävning. Och där har man faktiskt råd med grejerna också. Åh, nu blev jag sugen på ett varv i den stora skattkammaren!

Vi får väl se hur mycket loppis det blir för min del i sommar. Visserligen är det skralt i kassan, men man kan ju alltid titta. Och sommaren är verkligen högsäsong för loppisar här kring Siljan. Byloppisar, gårdsloppisar, flyttloppisar, kyrkloppisar... Leksandsbladet är speckat med loppisannonser! Det är nästan svårt att undvika dem: förra veckan hade de loppis precis bredvid vägen som går till Leksand. Det var en ganska liten, loppis men Jan-E bad mig hålla utkik efter liggunderlag (något ska han ha dem till, men inte till att ligga på skulle jag tro) så jag gjorde det och cyklade sedan hem med två stycken som jag inhandlat för en tjuga. Tänk så praktiskt!

Förändras gör man ju... Kommer ihåg att jag förut, i lite yngre år, tyckte det var skitjobbigt när pappa drog med mig på loppis. Vad fanns det där att se? Bara en massa gamla saker som folk inte ville ha längre. Och luktade konstigt gjorde det också. Nu tycker jag mest det är kul. Det finns ju så många fördelar: det finns så mycket spännande att hitta, ofta sådant som inte tillverkas längre och sådant tycker jag är lite roligare att köpa än det som finns på tex Ikea och som jag vet att några miljoner andra redan har. Dessutom är det snällt mot både plånbok och miljö.

Hm, jag tror de flesta har förståt min poäng vid det här laget... Loppis är bra!

Kommentarer
Postat av: Malin

ÅH, LÄGG NER!!! JAG VILL OCKSÅ HA!!! Nästan så att du inte skulle ha lagt upp bilden (eller gjort den osynlig för mig, kan man det?) för nu blev jag helt kär juh.

2010-07-06 @ 11:16:18
Postat av: Marre

Det skulle ju räcka och bli över till oss båda ;)



Jag tror du förstår mitt dilemma...

2010-07-06 @ 11:43:26
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0