Mera kladd

Idag, i den ljumma sommarkvällen, avnjöt vi en god fika med både hyresvärden och grannen och dessutom hyresvärdens dotters hund. Det var fint det.


Rester efter en trevlig stund i trädgården.

Fikat bestod av vit chokladkaka med chokladglass till. Jag var inte helt nöjd med kombinationen, men de andra verkade tycka att det var gott. Receptet är hämtat från boken Kladdkakor av Maria Öhrn som även har en blogg. Har ni inte den dreggelframkallande boken får ni receptet här:

Vit chokladkaka

♥ 100 g vit choklad
♥ 100 g smör
♥ 2 dl strösocker
♥ 150 g Kesella lätt
♥ 2½ dl vetemjöl
♥ saft och skal av en halv citron
♥ 2 tsk vaniljsocker
♥ 1 tsk bakpulver
♥ ½ tsk salt

1. Smörj, och ev bröa, en form. Gärna en med löstagbar kant, 21 cm i diameter.
2. Smält chokladen i vatten bad och smält också smöret i en kastrull på svag värme.
3. Rör socker och Kesella till en jämn smet.
4. Tillsätt därefter smör och choklad och blanda noga.
5. Riv citronskalet och pressa därefter ur saften. Blanda ner det i smeten.
6. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt och rör sedan ner det i smeten lite i taget.
7. Häll smeten i formen och grädda 25 minuter i 200 grader.

Jag hade den inte inne i 25 minuter, eftersom jag tycket att den började bli lite väl brun om kanterna. Troligtvis ett misstag, eftersom den blev ganska kladdig. Visserligen är receptet med i boken Kladdkakor, men jag tror att den hade vunnit på att vara mer fast.

Som sagt hade vi chokladglass till det hela, men jag tycker nog att det hela blev en för söt kombination. Kanske något friskt till hade passat bättre, någon fräsch och inte allt för söt frukt kanske?


Den gick ju åt i alla fall...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0