Haru klister på fingrarna?

Minns ni när man var liten, att det gick att ringa in till TV (vilken kanal, det minns jag inte) och spela spel? Medan andra ungar faktiskt satt och tittade på det. Det helt klart största var Hugo, utan tvekan. Ni vet det där lilla norska trollet som hela tiden skulle rädda sin familj från den onda häxan, genom att åka snowboard, flyga flygplan och lallt annat man måste göra för att rädda fru och barn från onda häxor. Och det här satt man alltså och tittade på. Inte bara så att man gjorde det som tidsfördriv, nej det var ju verkligen en höjdpunkt att få titta på när någon okänd unge spelade TV-spel (bokstavligt talat!). Och åh, vad man själv ville vara den som ringde in och fick trycka på sifferknapparna (japp, det informerades ganska frekvent att man måste ha knapptelefon, för på den tiden kunde man ha sifferplatta på telefonen också, minnsann!) medan Hugo ibland utbrast ett "haru klister på fingrarna?" eller "sista chansen nu!". Sen tyckte jag att det var ganska häftigt att ha precis de Hugo-spelen de spelade på TV, på vår Amiga! Då kunde ju jag också åka med hugo på järnvägsspåret och allt var det nu var.

Ja, och nu - x antal år senare - sitter jag här i soffan och hör igen Hugo säga sitt "rit, rat, rut, så var spelet slut!" för att jag råkat glida in i en enorm snöboll. Igen.


(Bild från http://home.flash.net/~rayearle/Hfiles/Hugo2.jpg)

Insåg precis att jag kanske inte precis riktade mig till all åldersgrupper med inlägget ovan. Nåja, lite nostalgi för några av mina läsare ändå kanske?

Kommentarer
Postat av: Maria

Åh, det där var verkligen höjdpunkten på helgdagsmorgnarna! :) Vissa gånger var Hugo utbytt mot mössen/råttorna(?) Rummel och Rabalder (visst hette de så?) istället. Det var visst i LattjoLajban på TV4 som det sändes.

Jag och min brorsa investerade i ett Hugo-spel till familjens Windows 95a, bara för att det såg så häftigt ut på TV. Nostalgi på hög nivå! :D



sv: Vad roligt! :D Jag måste nog investera i en eller ett par pennor och testa. Synd att de ska vara så dyra. Kanske man borde satsa på någon hudfärgad penna till att börja med?

2010-05-02 @ 16:38:58
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: Marre

Nog för att Rummel och Rabalder var kul, men aldrig att de slog Hugo :P



Ja, tråkigt dyra är de, det var därför det tog så lång tid innan jag skaffade några. Hudfärgad, intressant val. Varför?

2010-05-02 @ 18:15:00
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0