Ananaspaj

Det här måste ju vara en av de godaste pajerna ever! Och så på med en massa köpt vaniljvisp, mums...! Eller bara ät den som den är, det funkar fint det också. Jag rekomenderar starkt den här pajen till... alla alltid!

Pajdeg
♥ 150 g smör
♥ 1 dl socker
♥ 3 dl vetemjöl
♥ 1 tsk bakpulver

Fyllning
♥ 2 dl lätt creme fraiche
♥ 1 ägg
♥ 1 dl socker
♥ 1 tsk vaniljsocker
♥ ca 500 g avrunnen, krossad ananas

1. Blanda samman pajdegsingredienserna och tryck ut degen i en smord pajform.
2. Rör ihop ägg, creme fraiche, socker och vaniljsocker. Rör sist ner ananasen.
3. Häll fyllningen i pajformen och grädda i 175 grader mitt i ugnen i ca 40 minuter.


Jo då, pajen finns där. Någonstans under vaniljvispen...

B. Komparering av adjektiv: SUPERLATIV

Hur lyder positivformen för de markerade superlativformerna?

 

 

Onko tämä kirjan vaikein kappale?

Är detta bokens svåraste stycke?

Mall: vaikea

 

 

1. Suomen suurin kaupunki on Helsinki.

Finlands största stad är Helsingfors.

 

 

2. Turku on Suomen vanhin kaupunki.

Åbo är Finlands äldsta stad.

 

 

3. Mikähän on Suomen rumin kaupunki?

Undrar vilken som är Finlands fulaste stad?

 

 

4. Marraskuu on vuoden ikävin kuukausi.

November är årets tråkigaste månad.

 

 

5. Tämä on asuntomme kaunein huone.

Detta är vår bostads vackraste rum.

 

 

6. Suomen pisin silta on Raippaluodon silta Vaasassa.

Finlands längsta bro är Replotbron i Vasa.

 

 

7. Mikä on Uuumajan halvin tavaratalo?

Vilken är Umeås billigaste varuhus?

 

 

8. Mikä on mielestäsi paras televisiosarja?

Vilken TV serie tycker du är bäst?

 

 

9. Kukahan on Ruotsin rikkain ihminen?

Undrar vem som är Sveriges rikaste människa?

 

 

10. Heinäkuu on vuoden lämpimin kuukausi.

Juli är årets varmaste månad.

 

 

11. En ymmärrä kaikkein moderneinta taidetta.

Jag begriper mig inte på den allra modernaste konsten.

 

 

12. Kuka teistä on nuorin?

Vem av er är yngst?

 

 

13. Onko Strindberg kansainvälisesti tunnetuin ruotsalainen kirjailija?

Är Strindberg den internationellt mest kända svenska författaren?

 

 

14. Minusta tämä taulu on viehättävin.

Jag tycket att den här tavlan är mest attraktiv.

 

 

15. Onkohan New York maailman vaarallisin kaupunki?

Är New York är världens farligaste stad?

 

 


Kommentarer
Postat av: malin

Skrev en kommentar men vet inte om det sparades för någonting hände... Visar sig väl så småningom och kom det inte med får jag skriva igen.

2011-04-16 @ 12:32:01
Postat av: Marre

Nej, jag tror inte den kom med tyvärr.

2011-04-16 @ 21:09:18
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: malin

Okdå, då skriver jag igen. Jo, det var en bra tajming med pajreceptet :) På tisdag är vi några stycken som ska stanna kvar på tc efter jobbet och påskpyssla lite och jag har i uppgift att ta med mig en efterrättspaj. Har klurat på vilken men denna är ju det självklara valet! Vet du om det måste vara burkananas eller blir det godare med vanlig tro?

2011-04-17 @ 17:53:21
Postat av: Marre

Mycket bra val :) Och vad mysigt att ni ska påskpyssla! Jag har själv funderat på om det skulle funka med färsk ananas, men har aldrig provat (ren lathet). Kan man få den i tillräckligt små bitar så borde det ju funka och den skulle säkert bli ännu godare! Tror du man skulle kunna använda mixer till det kanske?

2011-04-18 @ 10:25:14
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: erica

oh nu tror jag att jag måste backa en snutt, och sen äta upp hela kalaset på en gång!! =)

2011-04-18 @ 15:26:14
URL: http://icsiam.blogspot.com
Postat av: Marre

Vet inte riktigt om jag hängde med i din sväng där, men jag tar det som något positivt i alla fall :P

2011-04-18 @ 15:54:48
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0