Gudar och människor

I måndags blev det spontan biokväll efter jobbet. Filmen som visades var Gudar och människor, en verklighetsbaserad film av Xavier Beauvois. Den handlar om munkarna i ett kloster, beläget i Algeriet, och deras tillvaro när terrorister sätter skräck i området kring klostret. Munkarna för hela tiden en inre kamp, vad ska de göra? Lämna klostret för en tryggare tillvaro eller stanna kvar och riskera att dö?

Det hela låter kanske actionfyllt och spännande, men fart och fläkt är det minsta som kännetecknar filmen. Tempot är inte Hollywood och när man är van att se så många amerikanska produktioner som jag, tar det ett tag innan man är i synk med berättandet och hastigheten i Gudar och människor.

Det är en mycket stark och intensiv film, och jag håller med den som skrev recensionen i tidningen Dagens: det här är en kärleksfilm. Inte om ett älskande par, istället om kärleken till sina bröder, medmänniskor och inte minst Gud.

Jag rekommenderar var och en att se Gudar och människor. Efteråt kände jag mig verkligen berörd och utmanad: vad är det som egentligen är viktigt i mitt liv? Så viktigt att jag kan dö för dess skull? Min önskan är att jag, om jag någon gång skulle bli tvungen att välja, skulle välja min tro framför livet. För det jag tror på är så mycket större än livet: Skaparen av livet!



Vill man läsa utförligare recensioner kan man läsa en på DN eller kanske den i tidningen Dagen, som var den som fick mig att vilja se filmen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ahhh! Tack för filmtips! Och också för din lyckönskan över min ansökan!:D Nu är det lugnt här... lite för rastlös nu! Kan besöka din och andra bloggar nu. Fint hus! Huset ägt av er?!?!???? Gillar din profilbild jättemkt, hela din min ser ut som bara vilja frossa upp hela chokladen på en tugga! Söt söt!!!:D Kraam!

2011-04-01 @ 22:38:40
Postat av: Anonym

Opsan!! Jag glömde väl skriva ner mitt namn på förra kommentaren.... Det var Sara, alias Dara!!! :D

2011-04-01 @ 22:40:05
Postat av: Marre

Hur gick det? Har du fått svar på ansökan? Nyfiken är vad jag är :)



Tack! Huset hyr vi.



Jag kände att profilbilden gav en bra bild av min chokladälskande sida ;)



Kram!

2011-04-02 @ 15:27:42
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0