Församlingen idag

Det är inte varje vecka jag har tillfälle att sitta i kyrkbänken som gudstjänstsbesökare, ofta är det jobb som kommer ivägen. Idag hade jag dock förmånen att få gå på gudstjänst! Och, oh, så härligt! Att få sjunga och ära vår Gud tillsammans med andra, oavsett hur bra eller dåligt man låter eller om man låter sången komma från händerna istället. Att få vara på en riktigt "inbedd" plats, mötas över generationsgränser, att få lyssna till Guds ord... Det känns som att det mest blir klumpigt, klischéartat och kyrkspråkligt när jag försöker förklara, så jag kan helt enkelt sammanfatta det hela med: gött!

Dagens kyrkobesök var lite speciellt faktiskt. För det första var det ovanligt mycket folk, troligtvis beroende på att han som predikade var där på provpredikning. Det är nämligen så att den församlingen inte haft en pastor på ca fyra år, vilket man försökt ändra på ganska länge. Församlingen har som förslag att kalla en person till den här pastorstjänsten, därför var han här och provpredikade. Efter gudstjänsten var det lunch (!) bestående av potatisgratäng, rökt lax och sallad, underbart gott! Efter det kyrkkaffe, det går ju inte att hoppa över det ;) Efter det var det dags att grilla sagda ev kommande pastor, så församlingen fick tillfälle att ställa frågor rörande hans åsikter om det ena och andra, varför han vill vara pastor, vad han har för fritidsintressen och annat. Nästa vecka ska vi ha ett församlingsmöte och då ska vi besluta om vi vill kalla honom till församlingen som pastor.

Själv är jag övertygad om att han är en bra pastor och precis en sådan som vår (ja, vi har nyligen officiellt gått med i församlingen) församling skulle må bra av. Jag är ganska säker på att så gott som alla håller med mig. Men det finns ju en vilja som väger tyngst, så det blir till att be om att vi gör ett rätt beslut om en vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0