Plask plask

Det där gamla t-shirt-skämtet om att vara i form, för rund är ju en form, har börjat stämma mer och mer in på mig den senaste tiden. Det har blivit lite för lite (läs: nästan noll) motion och träning och lite för mycket (läs: mycket) godsaker den senaste tiden. Aj aj. Det beror mycket på att det är vinter=ingen jogging, fdessutom ör långt från Leksand och träningsmöjligheter (det finns ett gym i Siljansnäs, men jag går inte på gym. Punkt.). Ok, vi bor bara 14 km från Leksand, men jag tycker att det känns onödigt och slöseri med både tid, pengar och miljö att åka sammanlagt 40 minuter enbart för att träna Friskis & svettis på kvällstid. Därför har jag tänkt prova med simning istället. Visst, inte lika kul som Friskis, men det har sina fördelar. Har jag uppdrag i Leksand kan jag samtidigt passa på att simma, jag behöver inte åka in till Leksand enbart för att simma. Det är inte lika begränsade tider som Friskis heller.

Idag tog jag mig alltså i kragen och masade mig iväg till Leksandshallen och simmade fram och tillbaka i bassängen i en halvtimme. Nej, jag vet, inga kroppsliga och motionsbaserade storverk uträttades, men jag vet ju hur otränad jag är för tillfället, speciellt i rygg, armar och bröst, så det var ingen större vits att träna så mycket att jag inte kan jobba dagen efter pga träningsverk...

I vilket fall var det skönt att få simma runt ett tag. Visserligen ganska enformigt att simma fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram och tillbaka... Men jag gillar vatten och man har tid att låta tankarna vandra. Till slut hade den där halvtimmen gått och det blev dags för den bästa fasen: bastu! Åh, vad jag tycker om att basta efter att man har simmat! Det är så skön och avkopplande. Även om badhusbastuar (hur böjer man bastu i plural egentligen?) inte brukar ha någon särskilt hög värme, så är det gött att bara sitta där och slappna av. Och jag har ju trots allt inte bastat sen i julas när jag var hos mina föräldrar, det är ett tag sedan (undrar om våra hyresvärdar skulle gå med på att vi byggde om gästrummet till bastu...?). Den där stunden i bastun alltså, hur härligt som helst. Jag längtar redan till nästa gång!

En väldigt bra bieffekt av det hela var att jag var pigg under tolkuppdraget lite senare. Den låg på en tid då jag alltid är trött om jag tolkar, men inte idag minsann! Istället var jag pigg, fräsch och klorluktande!

Kommentarer
Postat av: malin

Här är en som känner igen sig... Var ju igång en sväng i januari och tränade men så kom sjukdom och fotproblem i vägen så det där med träning glömdes liksom bort. Men nu så är jag igång igen och visst känner man sig piggare :) Imorgon ska jag med en kompis och vi ska träna ki-box, det ska bli spännande! Så heja oss som börjat träna igen, vi är BÄST! Glöm inte det :)

2011-02-23 @ 19:06:45
Postat av: Tee

bastusar kanske? haha... simmade också för en vecka sedan...otroligt skönt!

2011-02-23 @ 21:43:08
Postat av: Marre

Malin: Gött! Träna på :D Det är ju verkligen grymt bra inser man när man väl kommer igång...



Tee: Kanske :) Ja, verkligen skönt!

2011-02-25 @ 10:14:57
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0