2010

Dags att summera året som gått! Visst, lite sent, men nu kommer det.

Januari


Året började med trasig tvättmaskin, plugg, födelsedag och längtan till Visby. Förberedelser för lajv ägnades också en del tid.


Det mystes mycket med levande ljus under vintern.

Februari


I februari fortsatte det att vara vackert men kallt. Man pälsade gärna på sig innan man tog sig an en rask promenad till skolan. Det blev även ett helglajv, en hel del i skolan, bl.a. en veckas instensiv praktik men även lite sjukdom.



Mitt examensarbete om det
finlandssvenska teckenspråket
börjar sakteligen ta fart.


Det är både roligt och tröttsamt att åka på lajv...

Mars


Mars månad bjöd på sportlov, stockholmsresa med återseenden, vårkänslor trots den myckna snön och sushipremiär. Dessutom fixade Björn tvättmaskinen, vilket var riktigt skönt. En tripp ner till Jönköping hann det bli också, skulle ju på praktikbesök på deras tolkcentral. Dock var det då det var sådant oerhört tågkrångel, så det blev till att vara flexibel i sina planer...


Tvätten fick släpas fram och tillbaka till skolan för att tvättas.
Men Björn kom och fixade det hela! Tack och lov...


En del Harry Potter-läsning har det blivit. Igen.


Och ännu mer examensarbete... En salig blandning
av svenska, finska, finlandssvenska, svenskt teckenspråk,
finskt teckenspråk och finlandssvenskt teckenspråk.

April


April bestod till största delen av min slutpraktik i Jönköping. Fyra veckor då koncentrationen främst ligger på praktiken, då får man inte så mycket annat gjort. Dock hann jag med några besök i Borås och träffa en vän som bor i Jönköping. Och efter mycket om och men lyckades jag faktiskt ta mig till John Bauers museum. Jag fick dessutom besök och lajvplanerna rullade på.


En tolkelev på slutpraktik!


Små guldkorn i vardagen :)


Att sitta och titta på hockey på TV:n är ju inte mitt stora
fritidsnöje, men det blev ändå en hockeykväll med några andra.
Då blev HV71 svenska mästare. Jaha.


Och våren kom till slut.


Äntligen fick jag prova ProMarkers också.


Då säger vi hejdå till både Jönköping och april månad.

Maj


Maj började med en efterlängtad hemkomst. Åh, jag njöt verkligen av att få vara hemma igen. Alla småsaker som man oftast inte tänker på gladdes jag verkligen över. Men ingen rast, ingen ro! Mycket gick faktiskt under rubriken "lajv" den här månaden. Lajvkläder skulle sys, andra lajvförberedelser skulle göras, det lyssnades på lajvmusik och jag höll faktiskt ett litet föredrag om lajv inför hela skolan. Sedan åkte vi ju faktiskt på lajv också, Jan-E, Micke och jag.

Den här månaden var det både traditionsenlig medeltidsmarknad och Tjejruset i Falun. Lite annat fick plats på schemat också, bl.a. fästingbett. Jag har aldrig förut haft några problem med den saken (förutom att det är hemkst äckligt), men den här gången blev det ett besök på vårdcentralen och lite medicin för misstänkt borrelia. Inte så roligt, eftersom medicinen gjorde mig vansinnigt känslig mot sol.

Min körkortskamp börjar intensiferas. Det är övningskörning, övningskörning, pluggande och halkbana. Stressen börjar smyga sig på, jag kan ju inte jobba som tolk i Dalarna utan bil eller körkort!


Ett resultat av vår klassdag. Snart är ju skolan slut! Vår fyraårig utbildning
är det inte mycket kvar på... Och nu börjar det märkas på klassen.
Under maj månad fanns det dagar då vi både kunde skratta hyteriskt
hela klassen, men också brista ut i gråt. Pressen börjar märkas av...


Ja, det blev en del medeltid den här månaden.
Både lajv och marknad.

Juni


En händelsrik månad! Vad som troligen var den största händelsen var min examen. Teckenspråks- och dövblindtolk, det är numera min yrkestitel. Mitt första tolkuppdrag genomfördes dessutom i juni. En händelse av lite mer historisk karaktär var kronprinsessbröllopet, som Jan-E och jag följde hela dagen, kvällen och en bit in på natten tills det slutade. Dessutom firade vi midsommar i Leksand för första gången. Och midsommar i Leksand, det är inget litet firande inte...

Inget mer examensarbetespluggande, däremot fortsatt körkortspluggande. Det resulterade i att jag klarade teoriprovet. Vilken lättnad!


En radda färska tolkar med sina två lärare (längst till vänster).


Majstångsresning i Gropen.

Juli


En månad som även den var ganska händelserik. Jag klarade kökortet, det var en stor glädje och lättnad! Jan-E och jag blev med systemkamera, även det väldigt efterlängtat. Jag jobbade, badade, gick på loppis, träffade kompisar, körde bil, rensade jordgubbar och njöt av sommaren.


Det blev dopp med mindre smikrande bilder som följd.


Vi åkte till en fäbod och använde flitigt kameran,
både där och på andra platser.


Månaden avslutades med ett vackert bröllop mellan
Evelina och Gustaf!

Augusti


Större delen av augusti bestod av bröllopsresa och semester. Två veckor i Visby, varav den ena var medeltidsveckan, det var vår efterlängtade bröllopsresa. Vi fick vila upp oss, njuta av varandras sällskap, se Visby och bara njuta av tillvaron. Vi fick gå runt i bekväma linnekläder, träffa trevliga människor, njuta av fantastisk eldshow och gråta ikapp med alla andra till Jauvets "Nu dör vi".

Efter våra två veckor på Gotland fortsatte vi semestrandet i både Borås och Göteborg. Det blev till att träffa familj och vänner, alltid lika trevligt. Till slut blev det dags att åka hem och strax efter det började Jan-E sitt nya jobb som lärare på gymnasiet i Leksand. Även jag jobbade en del.


Visby är helt klart en av de mysigaste städerna i Sverige!
Och rejält turisttätt är det också...


Min underbara bröllopsresepartner :)


Väl hemma i Leksand igen blev det bl.a. bärplockning
i trädgården.

September


I sptember började jag frilansa för Gävleborg också. Jobb ibland, hemmafruande ibland. Vi fick besök av tyskar, det var en trevlig upplevelse. Vädret var fint och det blev mycket promenerande med kameran i högsta hugg under den månaden. Det var val i Sverige och till mångas sorg blev Sverigedemokraterna invalda.


Min man och jag hade en grymt oseriös photoshoot.


Äpplen både plockades och mosades. Mums!

Oktober


I oktober fotades det en hel del i det vackra höstvädret. Solsken och vackra färger gör sig bra på bild tycker jag. Dessutom kom säsongens första snö. Det här var också månaden då bilkrånglet började...


Som sagt, sådant här gillar jag.


Ja, och lagar mat gör vi som varje annan månad...

November


Vi började november i Västsverige med äkta boråsiskt höstväder: grått och blött. Det blev bilbesiktning, vänner, skog, begravning och kära återseenden. Det hanns också med ett lajv den här månaden, även om jag nu inte lajvade så mycket utan mest stod i köket. I slutet på månaden beslutade vi oss för att börja titta på något större att flytta till.


Vår fina Caroline fick vi efter många om och men
träffa i Jönköping.


Det blev lussebullsbak hos paret Roos. Och våfflor. Så klart.

December


December började med lite hustittande. Vi blev helt sålda på en gång när vi tittade in hos Hasse och Diana. Annars var december präglad av bilångest. Leta bil, köpa bil, laga bil... Jag blev dessutom sjuk en sväng, det var en ansträgning att göra något alls, inklusive att ligga ner. Som tur var gick det över snabbt.

Julen kom, vi slappnade äntligen av och la jobb, bilproblem, planerande och annat bakom oss och passade på att njuta ett par dagar. Vi trivdes bland juleljus, godis och varandras sällskap.

För att återknyta till början av året gick tvättmaskinen sönder igen. Poetiskt? Enligt mig bara störigt.

Resten är väl närhistoria, men resumén lyder som följande: på vägen ner till Göteborg och annandagsfirande med Jan-E:s sida av släkten, gav bilen upp halvvägs. Trots att bilen blev stående i Kristinehamn medan vi drog vidare till Västsverige, hade vi en bra julledighet med nära och kära. Det gamla året firades av med ett gäng härliga vänner och bockbränning.


En bit av det nya boendet. Jag älskar tapeten!


Traditionsenlig bockbränning.

Och nu ligger ett nytt år framför, och vem vet vad det kommer att bjuda på?

Kommentarer
Postat av: E-K

Jag vill också ha en sån där bra hylla nedanför trappan! Ju!

2011-01-07 @ 12:00:32
Postat av: Marre

Eller hur? Jättefiffig ju :D

2011-01-07 @ 15:31:04
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Helena

Men jag och Mina är väl inga lärare? ;) Gott nytt år 2011!

2011-01-08 @ 20:52:42
Postat av: Marre

Helena: Fel av mig, ska rätta till! Vilken tur att någon här har ögonen öppna ;)

2011-01-09 @ 14:12:24
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0