Då kör vi igen

Jahapp, dags för vardag igen då. Tydligen. Folk säger det i alla fall. Skolor och jobb börjar. I alla fall sådana jobb som är mer regelbundna än mina...  Den här veckan ser det ut som att mitt jobb kommer bestå av hemmfruande. Ganska skönt som omväxling, det var länge sedan sist. Och det finns att göra om man säger så! Vi börjar sakteligen få ordning på kaoset här hemma, men det tar sin lilla tid. Lite imponerande ändå, hur mycket man kan stöka till på en så liten yta som vi har.

Och för att fortsätta med alla glada nyheter som kommit den senaste tiden: nu ska jag börja betala tillbaka mina studieskulder! Tjoho... Den totala summan är svindlande stor i mina ögon, men man får se det som en investering helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: E-K

Jag vill gärna se fler bilder från ert nya hem! ...fast det är klart, det är ju roligare att se det möblerat och bonat, så jag får väl ge mig till tåls.

2011-01-10 @ 18:58:36
URL: http://emmakaka.blogg.se/
Postat av: Maria

Vad jobbar du med? Kan hända att jag frågat förut, men jag kan inte komma på det nu.



sv: Penkkis, den 17 februari, är den sista skoldagen för oss som tar studenten i år. Sedan är vi lediga hela våren för att kunna plugga ordentligt till studentskrivningarna och inträdesförhör. På penkkis klär ABI (treorna som tar studenten alltså) ut sig, så det är typ som maskerad. Det är ingen vanlig skoldag utan ABI ordnar en massa pinsamma lekar för ettorna och tvåorna och har allmänt kul för att vi slipper skolan. Sedan kör man runt på lastbilsflak (i Finland gör man inte sånt på studentdagen) och festar på kvällen.

Här skrev jag om förra årets penkkis: http://various.blogg.se/2010/february/penkkis.html

2011-01-10 @ 22:08:33
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: Marre

E-K: Det kommer, det kommer :) Tog lite bilder när vi var där senast, men det är ju som du säger säkert roligare att se bilder på stället när vi lyckats bo in oss där. Nu har ägarna fortfarande en del möbler och prylar kvar och vi har producerat två stora lådhögar i vardagsrummet. Inte jättespännande, men några detaljbilder kanske jag kan slänga upp :)

2011-01-10 @ 22:38:43
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Marre

Jahaja, då blev jag lite klokare :) Är det väldigt stora skrivningar de där studentskrivningarna? Eftersom ni har hela våren på er menar jag.



Tror inte du har frågat förut. Ska försöka förklara så gott jag kan. Jag är utbildad teckenspråks- och dövblindtolk. Det innebär att jag tolkar mellan svenska och svenskt teckenspråk mellan personer som bara behärskar det ena av språken (oftast en normalhörande person och en döv/hörselskadad/dövblind person). Den biten kanske du redan visste, men man vet ju aldrig.



Som tolk frilansar jag, eftersom det är svårt att få en fast anställning där jag bor. Jag frilansar åt två landsting och ett privat bolag. Dessutom jobbar jag extra åt försäljningsavdelningen på Sveriges Dövas Riksförbund (SDR), som har både telefonförsäljning och butik nära där jag bor.



Med andra ord har jag fyra olika arbetsgivare och inget fast jobb :P Det har sina positiva och negativa sidor.



Jag vet inte om det var en bra förklaring det här, annars får du väl säga till. Sen har jag en liten kategori här på bloggen som heter Tolk, du kan ju kika där om du vill läsa mer.

2011-01-10 @ 22:48:19
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0