Den nakna sanningen

Det är ju ganska politiskt korrekt att tycka att alla människor är fina på sitt sätt, att inre skönhet är viktigare än yttre, att alla duger som de är. Och jag önskar verkligen att det var så. Nej, låt mig omformulera, jag vet ju att det är så; jag önskar att alla levde och tänkte efter det. För det vet vi ju, samhälle och normer är inte så i dagens läge. Det yttre är viktigt och alla är faktiskt inte så fina. För om det nu är så att alla duger som de är, varför är det näst intill bara "idealmänniskan" som syns i reklam, TV, filmer, klädkataloger, tidningar och magasin? Det vet ju ni lika väl som jag att det inte syns några "vanliga" människor på bilderna. Sorgligt. Som barn får man lära sig att man ska vara sig själv och att man duger som man är, alla är fina; men samhället man växer upp i basunerar ut något helt annat. Inte bara media, de flesta människor är vandrande reklampelare om att man ska forma sig efter normen.

Jag har ju redan förut gång tagit upp det här med kroppsform här och här. Den här gången tänker jag faktiskt ta ut svängarna lite mer, inte bara peka på kroppsformen utan faktiskt hela kroppen. För det är ju inte bara mängden fett och muskler och hur de är propotionerade som avgör om du klassas som snygg eller inte, eller hur? Det är ju en hel rad andra faktorer som måste tas i beaktande. För det är ju så att vi är grymt besatta av kroppen, på ett eller annat sätt. Och av någon konstig anledning så är det faktiskt så som Jan-E sa en gång när vi diskuterade det här: det som är naturligt är fel. Det kanske låter lite skumt när det faktiskt anses som fint att vara naturlig och fräsch, men låt mig förklara.

Kvinnor med hår i armhålan. Män som luktar svett efter fysiskt arbete. Rynkor. Någon som ammar offentligt. Gråa hår. Tänder med en svag nyans av gult. Hängbröst.

Hur många tycker att det här är något eftersträvansvärt? Inte? Nej, det här är väl saker ganska många försöker motarbeta på något sätt. Men ändå är det här fullt naturligt och något som de flesta kan känna igen sig i någon gång under livet. Men istället för att bara ta det för vad det är (naturligt!) rakar vi, rollar deo, köper dyra krämer, går undan när vi ska amma, färgar de grå håren, använder blekande tandkräm, köper en BH med push-up... Ja, ni fattar. Vi behöver inte vara totalt utseendefixerade, vi har ändå gått i fällen. Det naturliga har blivit onaturligt.

Nu kanske ni undrar varför jag gör en så stor grej av det här, ingen tar väl skada av att piffa till sig lite så att man känner sig finare? Jag håller väl i princip med. Man tar inte skada av att snygga till sig och känna sig fin. Men skadan sker när det blir ett tvång. När man inte längre gör det för att känna sig finare, utan man gör det för att inte vara ful. Det är en skillnad kan jag säga. När man måste fixa till sig, ta steget bort från det naturliga, för att inte känna sig ful. Jag tycker inte att det är särskilt bra... Man gör det utan att reflektera över varför, är det tex så katastrofalt att ha kroppsbehåring? Man ifrågasätter oftast inte normen, utan bara flyter med.

Om jag en dag får barn, vill jag inte genom mitt beteende säga "Du är fin nu när du är liten, men när du blir större måste du rätta dig efter normen för att klassas som fin, se bara på hur jag gör." Vad jag vill är att alla ska kunna se sig själva i spegeln, precis så som de är, och tycka att de är fina och vackra i all sin naturlighet. Det låter ganska utopiskt får jag medge, och det är det nog i dagens läge tyvärr.

Kroppen är naturlig och vad har jag egentligen för nytta av att göra om den? Vad vinner jag på att vaxa ben, noppa ögonbryn, dölja mina naturliga kroppsdofter, bleka mina tänder mm? Jag säger inte att jag aldrig gör något av ovanstående, jag bara frågar: vad vinner jag på att göra det, egentligen? Mår jag som person bättre av det? Vad är poängen? Varför inte bara låta det vara naturligt? Och nej, du behöver inte tro att jag propagerar för kroppsligt förfall, oklippta naglar, dåligt andedräkt eller nudism. Jag bara ifrågasätter varför man ska förkasta det naturliga vad gäller kroppen.

(Tillägas kan ju att jag inte är helt färdig med mina funderingar kring den här frågan, det finns säkert jättebra motargument, det kan hända att jag är helt ute och cyklar och jag vet ju att jag inte själv lever upp till mina önskningar om hur jag skulle vilja att det var. Men att börja fundera och ifrågasätta är ju ett teckan på att man faktiskt fortfarande tänker... Fyll gärna på med era åsikter!)

Kommentarer
Postat av: E-K

Okej, här kommer en åsikt från mig:

Efter graviditeter förändras kroppen - ex. kan man få en slapp och strimmig mage eller åderbråck. Att vara gravid och föda barn är en ansträngning och ett arbete som inte liknar något annat, och något man borde vara stolt över. Jag tycker att de skulle vara hedersutmärkelser, de där bristningarna och skönhetsfläckarna man får. Sådetså. Inte något att gömma eller skämmas över. Basta!

:)

2011-07-03 @ 17:29:16
URL: http://emmakaka.blogg.se/
Postat av: Heléne

Egentligen är det väldigt intressant det där med hur normer och värderingar skapas, vrför individen anses vara "finare" om denne har ett visst utseende. Egentligen är det som man kangöra att ifrågasätta normalitetern. Jag besökte ett intressant seminarium i våras, det handlade om vem som var normal, vi fick olika påstående, de flesta tänkte sedan på en medelålders svenska man i medelåldern som är hetro sexuell. Hur många procent av den svenska befolkningen motsvarar det, ju, futtiga 4%, helt sjukt.. Tror det är lite samma med utseendet, vi måste ifråga sätta normaliteten..

2011-07-03 @ 18:56:12
URL: http://nellie86.blogg.se/
Postat av: Marre

E-K: Nu har ju jag aldrig varit gravid, men det där låter i mina öron som mycket kloka ord!

2011-07-03 @ 21:27:41
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Marre

Heléne: Låter som ett intressant seminarium! Det knepiga med normer är ju att de är så djupt rotade och brett accepterade att folk inte ens reflekterar över att de har dem...

2011-07-03 @ 21:31:32
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: erica

Håller med om att om man gör de för att inte vara "ful" är de inte helt ok men absolut ok för att göra sig lite extra fin! Håller även med ovanstående talare ang gravida =)



(läser nog inte här i kommentarerna igen så du behöver inte svara nåt för min skull) ;P

2011-07-15 @ 13:17:27
URL: http://icsiam.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0