Giv oss idag vårt dagliga bröd. Och kaka.

Ja, lite brödbak och kakabak har det ju blivit idag. Kakan gjorde jag för att det känns så fånigt att fortfarande har bär i frysen som är från förfjol - något måste man ju göra med dem! Inte för att ett litet kakbak på långa vägar tömde mitt frysta vinbärsöverskott, men ändå... Brödet jag bakade har jag inte smakat än, det är ett helt nytt recept jag provat. Vi får väl se om det blev något värt att ha. Det var alldeles för länge sedan jag bakade här hemma och jag är glad att jag äntligen fått tummen ur.

För övrigt har jag blivit ganska kräsen när det gäller bröd: hembakt ska det vara! Det funkar också med konditoribröd eller något litet lokalt märke. Men inte alla de här stora märkena med sina väldigt massproducerade limpor, i alla fall inte i längden. Jag var i affären häromdagen och funderade på om jag kanske skulle ta och köpa hem lite bröd eftersom vi inte hade mjukt bröd. Men nej, jag var verkligen inte lockad av det jag såg i hyllorna. Det fick vara helt enkelt. Och varför inte köra på hembakt när det faktiskt är nyttigare, billigare, miljövänligare och godare? Visst, man har inte tid alla gånger att ställa sig och knåda, kanske inte heller lust, men när man väl gör det är det verkligen värt det! Och jag tycker det är ganska skönt att stå där med degen på bakbordet och faktiskt göra något med mina händer, bokstavligen jobba för brödfödan. Jag känner mig så duglig på något sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0