She's one of us!

Jag lyssnar ganska ofta på P3 och nu i sommar går ett program som heter Jättestora frågor med Johanna Koljonen med den roliga och skärpta (ni kan nog gissa det) Johanna Koljonen. Jag har fastnat för henne en del, mest på att hon är så behaglig att lyssna på. Jag har aldrig tyckt att finlandssvenska är särskilt vackert (förlåt, alla finlandssvenskar!), men Johanna får det nästan att låta som coolaste dialekten ever!* Det skadar ju inte att hennes röst i sig själv är väldigt lyssnarvänlig.

Så igår kväll när Jan-E och jag tittade på en intervju med 30 stycken olika lajvare på Prolog (ett lajvkonvent) kände jag plötsligt igen en röst. Inte kände jag igen ansiktet, för det hade jag ju aldrig sett förr, men rösten tillhörde omisskänligen Johanna Koljonen som berättade om sitt bästa lajvminne. Förutom att hon är en TV- och radiopersonlighet, författare, sångerska, moderator, you name it plus att att hon har vunnit På spåret med Marcus Birro, så är hon alltså lajvare också? Förvånad blev jag allt. Det är inte så ofta man hör om lajvande kändisar faktiskt. Vet ni någon mer?


Bildkälla


* Ja, dialekt, inte brytning. En svensk dialekt och inget annat. Många blandar ihop finlandssvenska - eller muminsvenska som många säger - med svenska med finsk brytning, som är just en brytning och ingen dialekt.

Kommentarer
Postat av: oroshjärta

har det på just nu faktiskt!

2011-07-18 @ 17:53:35
URL: http://hornsgatanminauorta.blogspot.com
Postat av: Marre

Gött!

2011-07-19 @ 11:03:21
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0