Prolog 2012

I helgen som var befann jag mig i Västerås, på lajvkonventet Prolog. Awsome! Det fanns massor med spännande, roliga, intressanta och lärorika programpunkter att gå på. Jag tänkte jag skulle berätta om de jag gick på (svårt att berätta om de man inte gick på...).

Invigning
En härlig inledning helt enkelt, som involverade ett par hundra pers (gissning från min sida, men säg att det var 100-300 pers) som bl.a. kastade pappersflygplan.

Bofferbox
Jag hade aldrig boffrat (=använt boffervapen (=ett vapen gjort bl.a. av latex och som låter "boff" när man slår på någon med det)), så jag tänkte att nu var det hög tid att prova. Det boffrades hej vilt, i relativt uppstyrd form. När jag slutligen gav upp efter ett par timmar var jag genomsvettig, hade massor med begynnande blåmärken på överarmar och lår och jag var dessutom oerhört nöjd med kvällen! Visst, jag blev träffad bra många gånger fler än vad jag själv träffade andra, men det var förvåvnansvärt roligt.

Krigshjärta 5-film
Precis vad det låter som: film från Krigshjärta 5 (det stora krigslajvet Jan-E var på i somras). Mest från gillessidan dock. Kul att se alla genomarbetade dräkter och rekvisita.

Förtrycksworkshop
En workshop där vi gick igenom olika härskartekniker, deras fördelar och nackdelar på lajv och sedan provade vi dem i olika rollspelssituationer. Förkastligt i verkligheten men spelöppnande på lajv. Också ett bra sätt att försöka bli medveten om de olika härskarteknikerna i verkligheten och försöka motarbeta dem.

Lajvpresentationer
Några av årets lajv presenterades, och det var då sannerligen en blandad kompott. Vad sägs till exempel om Shakespeare-lajv, steam punk, orch-lajv, klassisk medeltidsfantasy, air soft, Jane Austen, 80-talslajv med utgångspunkt i AIDS-problematiken, postapokalyps, arbetarrörelsen under 1850-talet, piratlajv, revolutionen i Frankrike och mycket mer! Jag blev lite sugen, men det var tyvärr inget som jag fastnade för så där alldeles helt. Men kanske Krigshjärta 5.5, vem vet?

Patriarkuskonsert
Den eminenta gruppen Patriarkus framförde en hög härliga låtar. De är så duktiga så man blir alldeles varm och sprittig i magen! Här nedan en låt som fastnade i mitt huvud. Men bäst är de ändå live!



Monster Camp
En dokumentärfilm om en av USA:s lajvföreningar. Tyvärr hann jag bara se första timmen av den. Den var... speciel. Jag hade ingen spegel med mig, men jag gissar att hakan hänga långt ner och att ansiktsuttrycket i övrigt var hyfsat skeptiskt. De lajvar inte direkt på det sättet jag är van vid att lajva. Även om jag ofta är med på lajv där fantasy är ett inslag, åtminstone på någon nivå, så brukar det vara hyfsat realistiskt. De här amerikanerna var visserligen engagerade och såg ut att trivas, men jag skulle nog inte få ut så mycket av att lajva med dem: det liknade mest ett TV-spel, bl.a. när de stred (när de fick in träffar rabblade de hela tiden siffror och något tillägg, t.ex. "3 normal" eller "15 poison", så att man skulle veta när ens kroppspoäng var förbrukade). I princip alla deltagare spelade WoW, vilket inte var svårt att tro när man såg både estetiken och genomförandet av lajvet. Som sagt, det är nog ingenting för mig, men så länge de har kul är det ju bra.

Dräktvisning
Lördagen var en besöksdag, vilket innebar att allmänheten fick komma och gästa konventet och att det då fanns lite speciella programpunkter just med tanke på detta. Bl.a. genomfördes en dräktvisning. Wow, säger jag! Då och där ångrade jag att jag inte tagit med mig kameran. En hel del fantastiska kreationer visades upp och som så många gånger förr blev jag imponerad över lajvares kreativitet och hantverksskicklighet.

Natt i Moskva
Jag var med på ett av alla smålajv som arrangerades under helgen. Natt i Moskva baserades på leken med samma namn, och kan således kallas ett leklajv. Det arrades av goa Martina som gjorde ett suveränt jobb. Det var ett relativt enkelt koncept, som förflyttade oss tillbaka till sovjettiden. Två sidor: KGB mot smugglare, som alla inbördes är uppdelade i mindre grupper. Smugglarna vill hitta smuggelgods, pass och visum och sedan fly landet. KGB vill inte att de lyckas... Tanken var inte en stor dos av realism, istället körde vi t.ex. på att KGB var "TV-spels-onda" och smugglarna skrek högt när de såg KGB.

Jag var med i en smugglargrupp och på natten sprang vi runt på ett gammalt industriområde i -15 grader, hoppade till vid minsta ljud, bönade och kröp för KGB när de fick tag på oss och stog och tryckte bakom en container för att inte bli upptäckta. Det var bra mycket roligare än det låter. Tänk er klassikern Tjuv och polis, men lite mer avancerat. Det var för övrigt mitt första icke-medeltid/fantasy-lajv, och fler blir det nog efter detta.

KH5 ur ett sjukvårdsperspektiv
Det här var inte en programpunkt som jag alls hade tänkt gå på, men jag hade just då inget annat att göra och många andra gick på den, så jag hängde på. Det visade sig vara ett bra val! Visserligen pratades det åter om detta Krigshjärta 5 som jag inte varit på och jag är inte så värst intresserad av sjukvård, men föreläsaren var så duktig som man tog in varje ord han sa. Tja, och så lärde jag mig faktiskt lite om hur sjukvården (alltså den verkliga, inte den i spelet) kan funka på ett lajv med nästan 400 deltagare.

In eller off? - Vikten av att rolla av
Tyvärr en programpunkt som jag både kom sent till och var tvungen att gå tidigt ifrån, men det var intressant så länge det varade. Det var ett diskussionsforum om vikten av att hålla isär en själv och ens roll, hur man gör det på bästa sätt, att hålla distans till fiktionen och konflikter både in och off.

Lajvmat som ger tid över för att lajva
Rubriken är ganska tydlig. En föreläsning som tog upp en hel del praktiska och tidsbesparande tips vad gäller lajvmatlagning, men även "varför rotsaker är djävulens påfund." En del matnyttigt (haha...) men inte så vansinnigt mycket mer än vad jag redan kände till.

Lajv+teckenspråk=sant
Tro't eller ej, men Jan-E och jag höll faktiskt i en programpunkt också. Det blev dock lite av en flopp vad gäller deltagarantal... Men vi hade en trevlig stund när vi pratade om teckenspråk, dess möjligheter och utmaningar på lajv, hur man kan anpassa för teckenspråkiga deltagare (eftersom en hel del på lajv är ljudbaserat) m.m.

Deltagarträff för Krigshjärta-kampanjen
Hit kom vi tyvärr ganska sent eftersom den låg samtidigt som vår programpunkt (som vi var mer eller mindre tvungna att närvara på om man säger så). Det pratades lite om kommande lajv, men det var i princip slutet vi hann vara med på.

Avslutning
En avslutning för helgen helt enkelt, vi fick tacka av alla som bidragit och krama om goa deltagare.

Allt som allt var det en fantastiskt bra helg, inte bara för alla intressanta och bra programpunkter utan egentligen mest för alla härliga människor man träffade, både gamla och nya bekantskaper. Vi hann till och med ha en lite träff för Kristna Lajvare innan själva Prolog körde igång på fredagen. När jag väl lyckades smälta alla intryck från helgen insåg jag hur fantastiskt bra det hela hade varit och jag kommer med stor säkerhet åka även nästa år. Det tycker jag att alla lajvintresserade ska göra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0