2011

Januari
Början av årets första månad pråglades av en del världsligt krångel, varken bil, tvättmaskin, hälsa eller avlopp ville som vi ville. Så småningom löste sig det mesta och resten av månaden präglades av flytt. Vi bytte vår lilla etta i Grytnäs mot ett hus i Hjulbäck, vilket inte gjordes i en handvändning, speciellt då vi under en period var utan bil. Men med vänner som ställer upp och hjälper till löser sig det mesta! Det var även månaden då det var riktigt isande kallt, jag började plugga på distans för första gången och Jan-E fick vara med i radio.

Det var ganska snörvligt ett tag...

Det blev dags att packa ihop sitt pick och pack i Grytnäs.

Februari
Februari handlade mycket om att komma i ordning i vårat nya hem; packa upp, köpa möbler, organisera, bo in sig. Det blev bl.a. en tur till Ikea och på hemvägen höll det på att sluta riktigt illa i trafiken och väl hemma fick jag 37,5 kg Billy-bokhylla på tån (de sista spåren har inte försvunnit förrän alldeles nyligen). Vi hade kombinerad inflyttnings- och 25årsfest. Nämnde jag att vi jobbade på att försöka packa upp också?

Jag försökte mig på någon slags frisyr.


Och köpte böcker. Det gick mycket bättre än det där med frisyren.

Mars
I mars blev det ljusare och mildare dagar, jag fortsätter jobba och plugga och vänjer mig vid att bo i hus. Jag börjar sjukgymnastisera min rygg och klippte rak lugg. En hel del jobb, inte fullt lika mycket bloggande.


Jag blev såld på Froosh.


Och visade bloggbesökarna vår hall.

April
Jag saknar västsverige och lullar runt och är sjuk. Dock börjar våren och jag får se den fantastiska föreställningen Påskspelet i Insjön. Jag bakar och ritar, det blir bio och lajvpepp. I slutet på månaden åker jag ner till det efterlängtade västsverige igen.


Ännu en förkylning. Räcker det inte snart?


Lite papper och penna kom glädjande nog till användning.

Maj
Vårblommorna spirar och man kan så småningom börja hänga tvätten ute. Det blev efterlängtat återseende med Malin i Örebro. Det blev fler återseenden, bl.a. med Niclas som kom på besök. Det ledde till ytterligare ett återseende, nämligen Böle med sin vackra natur och underbara utsikt. Det blev många naturbilder där, men även hemma lockade naturen till fotografering. Jag handlade en våldsamt bekväm klänning och en "germinator". Dessutom blev det traditionsenlig medeltidsmarknad i Leksand och även en grymt bra show med The Umbilical Brothers bevittnades.


Det njöts av tårta...


...och vackra solnedgångar.

Juni
I juni blev det bröllop i Skåne, med tillhörande lång och svettig bilresa. Det blev en lite kortare tripp vid Siljans strand, vilket resulterade i en dyblöt Marre, men jag såg också fantastiskt många blixtar under den cykelturen. Som om det inte räckte med resande åkte Jan-E och jag ner till Borås också, dock efter att bilen havererat i Avesta (under boråsresan fick vi dock tag på en ny bil). Det var även månaden då jag inte kunde se mig mätt på den fantastiskt duktiga tjejen som lagt upp klipp på Youtube där hon tolkar låtar. Jag hade dessutom nu själv varit teckenspråkstolk under ett års tid! På midsommar var vi även detta år i Leksand, den här gången tillsammans med Kristna Lajvare. Underbar gemenskap, skratt och allvar, lovsång och lajvsnack. Juni blev med andra ord en händelserik början på sommaren!


Bröllop!


Störtregn och blixtar - inga sura miner för det!
Juli
Den här sommarmånaden inleddes med att vara mattant på ett barnläger i Falun. Intensiva dagar med ont i fötterna. Det hanns dock med en del vila efter det och sedan for jag iväg igen, denna gång till Örebro, innan det blev dags för lite semestervikarierande i butik. Utöver det blev det loppisfyndande, bakning och tvåårsjubileum för vår bröllopsdag. Världen skakades av det hemska som hände på Utöya och jag följde förloppet på nätet med en klump i magen, det hela var så surealistiskt och fasansfullt. Sista veckan i juli blev jag ensam hemma medan Jan-E åkte på ett maffigt, episkt och sjukt bra lajv (Krigshjärta IV). Jag skulle nog ha följt med om jag inte jobbat just då. När det var färdigjobbat åkte jag ner till Borås igen och återförenades där med min man som fick i uppdrag att berätta om lajvet för mig, vilket tog fyra timmar.


Klä dig efter väder.


Klä dig för lajvstrider.

Augusti
Denna sista sommarmånad inleddes med flängande (i ordets posistiva bemärkelse) i västsverige, vi träffade en hel massa folk och njöt av att det var sommar. Dock fick vi öva på tålamodet och Jan-E sina armmuskler, eftersom han blev satt på kryckor. Även den här månaden är jag mattant på ett läger, den här gången på Sjöbo Näs (eller Sjöban som det tydligen kallas nu för tiden). Efter fullgjort uppdrag på lägret åker vi hem till Dalarna, i princip raka vägen till akuten i Mora eftersom Jan-E:s armbåge blivit inflamerad. Jag börjar jobba igen och börjar en ny kurs på distans (Tecknade serier).


Fina gamla Sjöbo Näs!


En av de fina sakerna med sensommaren.

September
I september blev det ett par turer till Göteborg, av helt skilda orsaker. Första gången blev det en träff med Kristna Lajvare igen, andra gången besök på Sahlgrenska. Det plus skolarbete, uppdykandet av en jobbanons och inte minst ett lajv gjorde att det blev en lite hektisk period där i september.


En lite lajvbetonad månad i vissa avseenden.


Lajvare som för tillfället inte lajvar utan sysslar med annat trevligt.
Typ som att umgås och beundra Kalles matbord.

Oktober
Vardagen lunkar på under hösten, jag upptäcker genom pluggandet att jag inte alls ogillar Nina Hemmingsson och jag läser en mycket tankeväckande bok. Mitt i alla vardagsbestyr är det dags att åka till Göteborg för tredje gången den här hösten, den här gången är anledningen giftemål. I övrigt en ganska grubblig och lite nedstämd månad.


Nu nyper frosten tag.


Så då kan man lika gärna sitta inne och plugga. Massor.

November
Även november har en del nedstämdhet och grubbel och slit med skolarbetet, men det finns mycket ljust och positivt också. Att jobba med lådor och ha ont i axlarna hör väl inte till det sistnämnda, men har  varit närvarande under november ändå. Snö, julstämning, påhälsning hos Peter i Gävle, tårtätande hos hyresvärden... sådant hör till trevligheterna dock.


Det händer att penna och papper kommer fram igen.


Många dagar består dock mer av lådor och packande än annat.

December

Årets sista månad, då blev det sista lasset draget vad gäller plugg, äntligen! Det grubblades ännu mer, både angående de kroppsliga idealen men också över tolkyrket (i och med frilansträffen som ägde rum). Sen blev det en del mat och bak, det närmade sig ju trots allt julen! Och när det väl blev jul försvann telefon och internet all världens väg, vilket i och för sig var ganska skönt. Efter att ha firat jul i lugn och ro på tu man hand med Jan-E blev det dags att dra till västsverige för att fortsätta julfirandet där. Det blev ett riktigt meck att försöka åka tåg till Göteborg, stormen Dagmar får skulden för det. Återstående året tillbringades i Göteborg, Borås och Dalsjöfors och 2011 avslutades med traditionell bockbränning.


Till slut kom december, med morotslåda.


Och tomtevinkning.


Snipp, snapp, snut - så var året slut.

Kommentarer
Postat av: TIDSTJUVEN

Vilken härlig årsresumé! :) Jag tycker att det verkar som om du har haft ett riktigt händelserikt år.



Hoppas att 2012 blir minst lika bra nu också :D

2012-01-12 @ 23:46:07
URL: http://tidstjuven.blogg.se/
Postat av: Marre

Tack! Ja, så här i retrospekt känns det som att det är rätt mycket som hänt ändå :)



Tack, detsamma önskar jag dig!

2012-01-13 @ 07:43:52
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0