Marre i Skåneland

Igår var jag på resande fot större delen av dagen: stack hemifrån vid halv sju och var framme i Höör, i Skåne, vid fyra-snåret. Tågandet gick faktiskt bra, till skillnad från annandagen, vilket var jätteskönt! Det var en väldigt behaglig resa med bara två byten vilket gjorde att man kunde slappna av en hel del när man väl satt på tåget. Jag läste, åt, beundrade utsikten, sov, SMS:ade och kopplade av så där i största allmänhet. En av de behagligaste tågresorna på länge! Dessutom gick det relativt snabbt. Det tog ungefär nio timmar, vilket är helt ok med tanke på att jag åkte 65 mil.

Så, nu är jag alltså hos Susanne i Höör. Det har varit mäkta trevligt hittills med en massa toast och prat in på småtimmarna. Just nu har jag stället för mig själv ett tag, annars hade jag inte suttit och bloggat, någon hyfs har man ju.

Det här är - vad jag vet - fjärde gången jag är i Skåne och jag har inte riktigt vant mig vid att alla faktiskt pratar skånska. Det känns väldigt underligt måste jag erkänna... Visst har jag mött skåningar förr, men här pratar verkligen alla skånska! Jag vet inte riktigt varför jag reagerar så mycket på just skånska, när det gäller andra dialekter känns det inte på samma sätt, inte lika märkligt på något sätt.

Jag blir här i några dagar till, sedan är det dags för välbekanta Göteborg istället. Men innan dess ska Suss och jag hinna med en hel del trevligtheter har vi tänkt, framför allt att umgås!


Kommentarer
Postat av: E-K

Det sjuka är att i Göteborg pratar alla göteborska! Vad är det folk håller på med egentligen? ;P

2012-01-28 @ 13:03:16
URL: http://emmakaka.blogg.se/
Postat av: Marre

Men göteborgska är ju inget konstigt ;P

2012-01-28 @ 23:31:05
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0