Downton Abbey

En TV-serie som jag otippat fastnat för helt totalt är Downton Abbey. Otippat eftersom jag inte brukar vara så mycket för kostymdramer och liknande, men Downton Abbey är bara helt fenomenal! Jag såg den för första gången när vi satt inne hos våra hyresvärdar och kollade på TV. Jag hade hört att folk tyckte att den var bra, så lite nyfiken var jag. Både Jan-E och jag tyckte genast om den, med alla tjusiga kläder och håruppsättningar, vackra miljöer, intrigerna både bland herskapsfolket och tjänstefolket, den engelska sekelskiftskulturen, replikerna som får en att dra på smilbanden mitt i all engelsk korrekthet... ja, allt! Sen tycker jag att det är lite kul att den är placerad i en historisk verklighet, alltså man har inte bara bestämt ett årtionde när det utspelar sig och sedan utspelar den sig där för evigt, utan det börjar 1912 och fortsätter sedan framåt i historien, med händelser förankrade i verkligheten och som dessutom påverkar historien, som t.ex. Titanics isbergsincident och upptakten till första världskriget.

Jag har nu plöjt första säsongen och är grymt sugen på mer (så snälla, inga spoilers, tack!). Inte helt förvånande då, antar jag, att jag helt klart rekommenderar er att se den.

Jag läste förresten att detta är den dyraste brittiska TV-serie som gjorts, med en snittkostnad på 1 miljon pund i timmen att göra. Tja, vad kan jag säga, det märks ju onekligen att de har lagt ner en hel del resurser på den. Men så är den ju också väldigt populär om jag förståt det rätt.

Bildkälla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0