Det här med Legot då

Häromdagen var Jan-E i en leksaksbutik och kom föga förvånande ut med den nya Lego-katalogen. Han var lika ställd som jag blev, över hur ojämställt Lego faktiskt är. När vi var små var Lego något man byggde med, antingen efter intrsuktioner för att få till någon speciell modell eller så byggde man bara vad man kände för. Lego var byggklossar i princip, och det var till för alla. Idag ser det inte riktigt ut så. Det mesta av utbudet är idag häftigt, actionfyllt och helt tydligt riktat till killar. Tjejerna får dock också bygga med Lego, men då har de ett särskilt utbud att välja på. Det heter Friends och är sött, pastelligt och med en tydlig målgrupp: tjejer. Det är dessutom väldigt lättbyggt och med små variationsmöjligheter.

Bildkälla

Nu tänker nog många att det spelar väl ingen roll, det är väl bara inskränkt att tänka att bara killar kan leka med det tuffa Legot och tjejer med det gulliga? Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt. Om en vuxen köper Lego till sitt barn, vad tror ni att hen väljer? Och när barnet väl har tillgång till Lego vad får hen får för intryck vad gäller genus i kill- respektive tjejlego? Om man tittar på själv legofigurerna alltså. Hur ofta dyker det upp en kvinnlig legofigur bland killegot? Inte så vansinnigt ofta, eller hur? Och när det väl gör det, hur vet man att det är en tjej? Enkelt: långt hår, stora läppar, ögonfransar, byst och ev en klänning. Resten av figurerna vet man är män, för det är normen. Man måste tydliggöra om det faktiskt skulle vara en kvinnlig legofigur inblandad. Och detsamma, men ovänt gäller tjejlegot: det är tjejer som gestaltas, görandes "tjejiga" saker. Jan-E kollade bland Friends-produkterna i Lego-katalogen och han hittade en figur av motsatt kön. Det var en pappa som grillade.

Produkterna är som sagt väldigt tydligt riktade till sina respektive målgrupper. Och barn vet vad som förväntas av dem. En kille vet att han inte "ska" leka skönhetssalong med pastellfärgat Lego och en tjej vet att hon inte "ska" leka med tuffa dinosaurier. Visst, det finns undantag, det gör det absolut. Jag själv är ett. Jag lekte mycket mer med mina brorsor Lego än mitt eget när jag var liten. Det kan visserligen bero på olika saker, bl.a. hade de mer Lego än vad jag hade, men framför allt tror jag att barn idag blir mycket mer utsatta för sådan här påverkan än vad vi ungar på det glada 80-talet blev. Det räcker med att vandra in på barnavdelningen i en klädbutik, gå in i en leksaksaffär eller överhuvudtaget titta på barn idag för att få det bevisat.

Idag är barn inte barn, de är flickor och pojkar. Vad är det med det då? Flickor är flickor och pojkar är pojkar, så är det bara. Det är ett argument som jag absolut köper, men det är konsekvenserna av det som jag har lite svårt med. Om det hela skulle stanna vid att vi har olika kroppar, punkt, skulle det vara lugnt för min del. Men det stannar inte där. Vi blir olika behandlade, får olika förutsättningar av omgivningen och stoppas i olika fack beroende på vilket kön vi har. Inte hur vi är som personer, utan vilket kön vi har. Det sker mer eller mindre omedvetet och formar oss mer än vad vi själva antagligen skulle vilja erkänna. Och det begränsar oss.

Jag menar inte att vi ska förbjuda flickor att vara flickor och pojkar att vara pojkar, men problemet är att det finns liksom inget svängrum inom de ramarna. Är man flicka så är man så här, är man pojke så är man så här. Och det visar Lego ett tydligt exempel på.

Kommentarer
Postat av: Malin

Tja! Viktigt ämne, håller med det du skriver. Och det är viktigt att skriva om så att folk börjar tänka rill en stor smula. (Är det möjligen så att du läser Lady Dahmer? ;-) )

2012-03-02 @ 16:28:36
Postat av: Helena

Word! Men jag ryser när jag hör ordet hen däremot..

2012-03-02 @ 23:38:41
Postat av: Marre

Malin: Håller helt med! Sen förstår jag väl om inte alla tycker att det är lika viktigt, men jag tror ändå att man behöver reflektera över det hela så att man vet var man själv står i det hela. Och ja, jag läser Lady Dahmer :-) Jag kan ju inte påstå att jag delar alla hennes åsikter eller värderingar, men hon får mig att tänka till, och det är ju bra ;-)

2012-03-03 @ 10:15:32
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Marre

Helena: Förstår att inte "hen" går hem överallt, men jag har börjat tycka att det är ett ganska praktiskt pronomen vissa gånger :-)

2012-03-03 @ 10:17:37
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0