Sayonara September

Åh, jag borde verkligen koncentrera mig på sista illustrationsuppgiften nu, men jag måste bara få dela med mig av en ny upptäckt: Sayonara September! Det är en svensk manga i tre delar av Åsa Ekström. Jag har visserligen inte läst den tredje och sista delen (jag spar den njutningen lite till!), men jag är såld! Den har allt: spännande story, snygg estetik, sköna karaktärer, inspiration till att själv sätta sig att producera (huvudpersonen pluggar till serietecknare!)... Är man som jag serieintresserad och något av en manganördswannabe så är det här det man ska spana in! Den känns dessutom mer verklighetsförankrad än en hel del annan manga jag läst, det utspelar sig i Sverige och det går liksom att relatera. Det är dessutom snyggt gjort, det känns inte som att tecknaren krampaktigt försöker anamma den nya mangastilen som kidsen tycker är hett (eh, är det fortfarande inne med manga bland tonåringarna? Jag har noll koll...), utan gör det på ett så himla snyggt, naturligt och genomarbetat sätt: det märks att hon har koll på vad det är hon pysslar med!
 
Jag råkade snubbla över Sayonara September på bibliotekets barn- och ungdomsavdelning, men man behöver inte vara tretton år för att uppskatta det här. Tag och läs!
 
Omslagsbilden på första boken. Jag tordes inte kolla närmare på bilder på själva innehållet, ville inte snubbla över några spoilers!
Bildkälla
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0