Sill-lasagne vs semlor

Idag var vi hemma, hela bunten. På onsdagar är Jan-E lektionsfri, så då kunde han passa på att vara hemma och vara sjuk tillsammans med oss andra snoringar. Det grejades och donades och sköttes under dagen och till slut blev det matdags. Kvällen innan hade ett paket frysta sillfilér tagits fram att tina, men potatis saknades visst. Vad ska man då äta till sin sill? När vi mitt i allt annat fixande försökte komma på vad vi skulle göra med sillen, råkade jag samtidigt säga att jag började bli hungrig. Jan-E får lite smått panik och börjar rota i frys och hyllor för att snabbt ordna till något. Jag säger att jag kan ju ta en macka eller något om det tar lång tid, men för sent: Jan-E:s förkylda och desperata hjärna har låst siktet på sill, lasagneplattor, spenat och ajvar. Så den här ytterst märkliga kombinationen åker in i ugnen och till slut sitter vi där med sill-lasagne på våra tallrikar. Sill-lasagne. Sill-lasagne! Det var ju inte överdrivet gott, så kan vi ju säga...
 
 
Efter denna minst sagt märkliga kulinariska upplevelse är det dags för mitt bidrag: hemmagjorda semlor. Jag tänkte nämligen baka lite semlor som tack till en person på ett av Jan-E:s jobb som lagade vår systemkamera. Det är första gången jag bakar semlor helt från grunden, men det gick faktiskt ganska bra. Jag använda receptet som finns på bakbloggen Söta saker. (Dock blir det opropotionellt mycket mandelmassa sett till mängden semlor tycker jag, men det är väl kanske en smaksak (bokstavligt talat).) I vilket fall måste man ju provsmaka innan man hivar iväg ett bakverk man aldrig gjort förut och det var inte tokigt alls faktiskt. Det var relativt lätt att göra, även om jag nog får fila lite på den där mandelmassan nästa gång. Själva bullarna var riktigt goda! Jag har helt klart underskattat släta bullar får jag erkänna.
 
 
Om vi skulle ha tävlat i angenämast smakupplevelse kan man nog påstå att jag vann. Dock var Jan-E:s bidrag helt klart det mest minnesvärda! Sill-lasagne alltså, jag säger då det...
 
 
P.S. Jan-E säger att detta kan komma att dyka upp även i hans blogg, så för att få läsa hans version: kika in på hans blogg någon gång den närmaste tiden.

Kommentarer
Postat av: Keckis

Spännande med sill-lasagne. Man ska våga experimentera i köket, när man minst anar det kanske man hittar en väldigt god maträtt. ;) Semlorna ser mycket mumsiga ut, du gav mig inspiration till att själv komma igång att baka semlor. Kram!

Svar: Spännande var det ju minst sagt, men ingen hit just den här gången... :PJa, baka semlor! Det är så värt det!
Kram
Marre

2013-01-30 @ 06:12:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0