Kroppar hit och dit

Jag satt häromdagen och bläddrade i den nya Ellos-katalogen. Jag fick ögonen på en snygg klänning, den här nedanför.


En riktigt tjusig klänning!

Jag läste texten som hörde till. Från storlek 42/44? Då insåg jag att jag kommit in på avdelningen Plus Collection, alldeles utan att märka det. Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men Plus Collection har jag fått intrycket att det är till för lite större och fylligare kvinnor. Jag märkte ingenting eftersom modellerna var inte särskilt stora alls. De såg "normalstora" ut (om man nu ska använda ett sådant uttryck).


Två andra, slumpmässigt valda, modeller från Plus Collection. Det är inte direkt så att jag tänker "överviktig!" när jag ser dem...


Samma sak gäller H&M och Haléns. Och säkerligen många andra också.

Jag tycker ju överlag att de "vanliga" modellerna i klädkataloger oftast är väldigt smala och kanske inte direkt representativa för oss vanliga dödliga, men blir det inte lite konstigt när de som är modeller för kläder som är tänkte för större tjejer faktiskt inte själva ser ut att vara nämnvärt stora? Det är ju de modellerna jag vill ska posa i kläderna som är för alla...

Ja, inte konstigt att folk har så sned kroppsuppfattning idag, både om sig själva och andra. Det enda som visas är smala och retuscherade människor. (Inte för att jag har något emot smala personer, men i ärlighetens namn finns det faktiskt mer variation än så.) Reklam, TV, datorspel, film... Ja, film, tänk på den: hur många skådespelerskor är smala egentligen? I princip alla. Hur många filmer har en lite mulligare skådespelarska som innehar en av huvudrollerna? Jag kan bara komma på Bridget Jones-filmerna så här på rak arm, och där är hon ju det bara för att rollen är lite småmisslyckad i sitt bantande.

Jag ska väl inte påstå att jag själv har gått opåverkad av det här, men i ärlighetens nämn är det oftast när jag provar kläder som jag tänker på min vikt. Visst, jag är inte smal, det är jag inte, men jag är inte heller särskilt stor. Förutom på fel ställen. Jag blir förvånad de få gånger jag hittar ett par byxor som sitter någorlunda bra. Mina kroppspropotioner stämmer inte med alla andras. Känns det som i alla fall, för varför tillverkas det i så fall kläder bara utefter en modell?

Det skulle vara så skönt om alla bara kunde få vara sig själva och se ut som de gör så länge de mår bra av det.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har inte tänkt på att storlek 42/44 har blivit en ganska vanlig storlek och att en inte behöver vara överviktig och tjock för att ha de storlekarna. Det är ju uppenbart där idealet blivit snedvridet. modellerna på bilderna är kansken inte + size -modeller men nog fan väger de mer än de andra skangiga modellerna.

2010-07-07 @ 05:27:16
Postat av: Marre

Jag säger verkligen inte att storlek 42/44 är ovanligt stort, jag bara reagerade eftersom storlekarna vanligtvis börjar med lite lägra siffror. Absolut väger de mer än de "vanliga" modellerna, men inte skulle jag dra slutsatsen att de här tjejerna skulle behöva gå till avdelning större för att köpa kläder. Dessutom ser faktiskt en del bilder lite retuscherade ut, som om någon skurit bort lite kropp. Jag vet inte, kanske är det bara jag som tror att alla konspirerar...

2010-07-07 @ 16:24:33
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Pastor C.

Jag läste på underbaraclara, tror jag det var iaf, om hur modellerna förändrats på 10 år, med bildexempel från typ Elloskataloger... Det var lite läskigt.

2010-07-11 @ 17:44:42
URL: http://metalpastor.blogg.se/
Postat av: Tee

Jag har också tänkt på det där vad gäller kroppstorlek i katalogerna... de ser inte vidare stora ut...ansikterna är ofta också "smala" så ibland tror jag att kroppen att dragits ut lite med hjälp av lite retusch... men vad vet jag

2010-07-14 @ 11:15:48
URL: http://cupcaketee.blogg.se/
Postat av: Marre

Som sagt, jag tror att en del har fått lite kropp bortretuschad. Titta noga på Ellos-modellerna och deras konturer mot det vita ljuset...

2010-07-14 @ 23:01:39
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Maria

Sjukt att idealen blivit så snedvridna att de där kvinnorna anses vara Plus Size. Det är de ju verkligen inte! 42/44 är ju inte ens en stor storlek, så jag fattar inte varför man klassar det som "plus". Helt sjukt!

Bra inlägg, för övrigt.

2010-07-20 @ 09:45:20
URL: http://various.blogg.se/
Postat av: Marre

Ja, sjukt är vad det är...

Tack!

2010-07-20 @ 19:12:02
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0