Prolog 2015

Den här tiden för en vecka sedan var jag på Prolog, oj vad snabbt tiden har gått efter det! Jag måste ju berätta vad jag pysslat med egentligen.# Det känns mest som att jag har jagat mitt barn i folkvimlet, men jag har ju gjort bra mycket mer än så. Jag är i alla fall väldigt glad över att Lea trivdes så himla bra, hon hade verkligen skitkul och struntade oftast i Jan-E och mig och ville iväg på egna äventyr. Som vanligt charmade hon folk och fick en hel del nya vänner. Ibland hängde Lea med på programpunkter, men oftast stannade en av oss med henne, vilket gjorde att det ju blev ett litet pusslande med scheman. På sätt och vis var väl det bra, så att man inte sprang på varenda programpunkt som verkade spännande. Jag har ju gjort så förut; man hinner med mycket, men man kan lätt bli en smula utmattad...
 
Så vilka programpunkter blev det i år då, förutom invigningen och avslutningen? Ja, här kommer de:
 
Örtlära och historiskt inspirerad tandkräm
Vi fick lära oss vad vi kan använda oss av i växtriket om vi skulle vilja lindra smärta, klåda, illamående mm. Behändig kunskap att ha på lajv, då man ju ofta antingen är mitt i spenaten eller har skogen bara runt hörnet. Vi fick också prova på att tillverka vår egen tandkräm! Man kunde välja att antingen basera den på krita eller på salt. Jag valde det sistnämna. Jag har provat den och den var väldigt olöddrig och väldigt salt, men efteråt kändes det precis lika fräscht som om jag borstat med vanlig tandkräm. Plus en liten bismak av salt då...
 
Larp Women Unite-träff
På Facebbok finns gruppen Larp Women Unite, för personer som definieras som kvinnor och som lajvar eller vill lajva. Där diskuteras allt möjligt, från bra mensskydd på lajv till övergrepp av olika former. En bra och viktig grupp där det har hänt mycket sedan starten! Nu var det dags att ses IRL helt enkelt och få ett ansikte på en del av dem som är med.
 
Lajvpresentationer
En hel radda kommande lajv presenterades. Snyggast trailer hade lajvet Hinterland (som Jan-E ska åka på) och mest jubel drog Krigshjärtas arkadspel(!) Cordovian Defender. Allt filmades, så vill ni ha lite tips på olika lajv som kommer sättas upp under året så får ni hålla utkik på Prologs hemsida, där det dyker upp så småningom.
 
 
Att tänka på för ett inkluderande event
Ärligt talat inte jättemycket nya aha-upplevelser, men det är alltid bra att bli påmind om saker det är bra att tänka på så att man inte fastnar i någon slags privilegieblindhet och inte alls tänker på att vissa saker, som tex toaletters placering och utformning, kan skapa hinder för andra människor.
 
Bekänn, konfrontera, gräla offentligt och lägg dig i
Vad vore ett lajv utan intriger och konflikter? Ibland är vi dock lite dåliga på att använda dessa saker maximalt, och i värsta fall kan det bli platt fall och inte ens en det för de inblandade. Den här workshopen ville råda bot på det! Vi fick lite miniföreläsningar och tips, sedan fick vi testa i praktiken. Bra, tycker jag som är lite dålig på den här biten. Även om mycket av det är sunt förnuft är det ändå skönt att få lite konkreta tips på hur man kan göra och vad som generellt genererar mer spel.
 
Om- och om- och omvården
Mitt första pussellajv! Jag snor lajvets beskrivning rakt av:
 
Välkommen till långvården och demensavdelningen "Snäckan". Klockan är 16:55, ja det har hon faktiskt varit i flera veckor. Varsågod och gå in i matsalen. Oj, du dog! Ni har förlorat. Diskutera en annan strategi med dina medspelare för att vinna över spelet. Ta en chans! Skjut en kompis! Bryt loopen! Lämna långvården.
 
Ett lajv som var mer som ett spel. Fartfyllt, frustrerande, roligt och knepigt! Om det sätts upp igen så rekommenderar jag dig verkligen att gå!
 
Impro!
Nu har jag äntligen fått prova lite improvisationsteater! Jag var jättenervös innan, men det var ju hur skoj som helst! Om ni har gått på Bäckängsgymnasiet ungefär när jag gick där: typ det som teateresteterna alltid visade upp när det var öppet hus, det gjorde vi. För er som inte tar den referensen: en massa improvisation som helt enkelt går ut på att bejaka och haka på. Jag kan ta som exempel en av övningarna jag tyckte var roligast: Busshållplatsen. Två personer på scenen, en tredje kommer in. Den tredje personens känsla smittar av sig på de andra två och man utbyter några repliker. Den som varit längst på scenen går ut. Slut. Låter ju inte så spännande, men det var verkligen skitkul! En av programpunkterna jag skrattade mest på.
 
Ja, det var det. Sen var jag hårmodell också, på en föreläsning om 40-talsfrisyrer, men jag missade en hel del av vad som sades eftersom jag emellanåt hängde med Lea (Jan-E var också hårmodell på den föreläsningen, så vi fick liksom bytas av lite). Några andra programpunkter som jag önskar jag hade kunnat gå på var ASMR och lajv (om jag uppfattade det rätt handlade det om mysrysningar, intressant), lajvet Häxjakt (som eventuellt ska sättas upp i lite större skala eftersom det var så omtyckt) och Damkläder 1800-1990, så fuskar du looken (powerpointen till den föreläsningen kan man hitta här).
 
Som vanligt tog jag inga bilder även om jag hade tänkt det, men jag hade fullt upp med att vara där. Dock fanns det duktiga fotografer på plats som förevigade mingel och annat, de bilderna kommer säkert upp på Prologs hemsida och facebooksida.
 
Sammanfattningsvis: ett bra Prolog! Dock hade jag önskat att vi kunnat sova på konventet och sluppit åka iväg på kvällarna. Är du lajvintresserad rekommenderar jag verkligen det här konventet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0