En värld av böcker och mer

Jag tycker så grymt mycket om bibliotek. Det har jag alltid gjort. Att i förskolan (eller var det i första klass?) få sitt första bibliotekskort, vilken känsla! Innan dess hade jag ofta varit där med mammaledig mamma och lillebror. Det blev mycket Pettson & Findus, Den vilda bebin och en massa annat kul (på finska förstås). Böcker lånades på löpande band och lästes med iver. Men på biblioteket kunde man göra så mycket annat också. Förutom att sitta och läsa kunde man spela datorspel, bläddra i tidningar och bara vara. När jag blev lite äldre, tidigt i tonåren och i den riktiga bokslukaråldern, då var det mycket biblioteksbesök kan jag säga! I gymnasiet var den största ibformationskällan internet, men böckerna kunde inte förlora sin vikt i guld när det gällde att inhämta kunskap. På biblioteket kunde man dessutom sitta i lugn och ro och verkligen försöka vara ambitiös i sina studier.

Och allt det här finns på bibliotek! Böckernas värld, information, ett lugnt hörn att bara sitta och läsa i... Och det är till för alla, alla är välkomna och alla kan alltid hitta något. En tidning om ekologisk trädgårdskötsel, en bok på ungerska, en amatörfilm att låna hem, en skön fåtölj... Jag tycker om att veta att om jag behöver ha någonstans att gå, om jag vill sätta mig ner en stund och läsa lite, kanske fördriva lite tid, då finns alltid ett bibliotek med öppna dörrar.

Så ta till vara på den rikedom vi har i och med våra bibliotek! Biblioteken är öppna för alla och vi behöver inte betala ett öre (ja, förutom i skatt då). Besök gärna Library lovers förresten. Och gå för allt i världen till biblioteket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0