Vinbärsmums

I vår/Björns trädgård finns några vinbärsbuskar som vi får nyttja hur mycket vi vill. Och det försöker vi göra. I år har det inte blivit så mycket än, i och med att vi var borta tre veckor precis när bären blivit mogna, men nu så! Tidigare i veckan kokade jag lite saft (förhoppningsvis blir det mer) och igår bakade jag en vinbärskaka som avnjöts i trevligt sällskap på kvällen.

Vinbär är väldigt tacksamt att plocka tycker jag, det är så lätt och smidigt. Och det tar ju aldrig slut känns det som... När jag står ute i trädgården med en bunke i ena handen och den andra instucken bland blad och bär känner jag mig lite som den där änkan i Bibeln som knappt ägde något förutom lite olja, men när hon började hälla upp oljan i olika kärl tog den liksom inte slut. Ja, och de där vinbären tar ju aldrig slut! Man står där och plockar och plockar, men det spelar liksom ingen roll hur länge man står där, för det finns alltid mer att plocka...



Den där vinbärskakan som jag nämnde, tänkte att jag kunde lägga ut receptet (kommer dock inte ihåg var på internet jag snubblade över receptet). För den är brutalt enkel att göra och perfekt om man har lite vinbär till övers. Man kan säkert ha annat än vinbär i den också, men det har jag inte provat än. I vilket fall, det här är vad du behöver:

♥ 2 ägg
♥ 2½ dl socker
♥ 2½ dl mjöl
♥ 75 g smält smör
♥ 1-2 dl vinbär (inte så noga egentligen, jag brukar aldrig mäta upp hur mycket jag har plockat...)

1. Smält smöret och sätt ugnen på 200 grader.
2. Rör ihop ägg och socker.
3. Rör ner mjölet.
4. Rör ner smöret.
5. Bred ut i en form och tryck ner bären.
6. In i ugnen i ca 25 minuter.
7. Tadaa! Färdig. Servera med vispad grädde, vaniljvisp eller vadhelst du själv föredrar.


Kommentarer
Postat av: Maria

Det där med att vinbären aldrig tar slut känner jag verkligen igen. Vi har hur mycket som helst på alla buskarna, och det känns som om det bara blir mer och mer vartefter man plockar.

Den där kakan lät verkligen god! Borde kanske tipsa mamma om den. ;)



sv: Tack så mycket! :D Känns verkligen skönt att ha den skriftliga delen avklarad.

2010-08-27 @ 22:24:01
URL: http://various.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0