Finska, läsförståelse A, 15 hp

Som en del kanske vet läser jag vid sidan av jobbet en högskolekurs, vilket jag skrev lite om här för ett tag sen. Det låter flådigare än vad det är... Jag läser halvtid och på distans, dessutom är ämnet inte främmande. Kanske var det både bra och dåligt att välja en kurs som den här. Vi läser ju en del (nästan uteslutande för hittills) grammatik, men den fuskar jag en hel del med om jag ska vara ärlig. Jag kan ju svaren på alla uppgifter på  ren känsla, men jag är för lat för att lära mig alla verbtyper, stadieväxlingar och lokalkasus. Resultat blir att jag faktiskt inte lär mig något, kanske något enstaka ord någon gång. Men kanske är det lika bra att jag inte lägger ner mer tid på det hela än vad jag gör, för det finns ju så mycket annat att lägga tiden på. Det saknas ju aldrig saker att göra här hemma, de gånger man inte jobbar eller har annat på schemat.

 

Dock är jag väldigt glad att jag kan finska sen innan, för det här skulle varit en bra mycket kämpigare kurs om jag skulle börjat from scratch (vilket är meningen att man ska kunna göra). Vi fick tex vår första översättningsuppgift den här veckan. Jag tycker inte den var så hemskt svår, slog upp några ord för säkerhets skull bara. Men är styrelse, sammanträde, avresehall och huvudkontor sådana ord man förväntas lära sig tidigt i en finska-kurs? Dock förstår jag att bastu är med... Det ordet - och andra ord relaterade till det - har faktiskt dykt upp ganska frekvent i texter och gloslistor. Självironi eller per automatik?

 

Här kommer då vår första översättningsuppgift, översatt. Enjoy!

 

Sampo Suomalainen anländer till Stockholm

Flygplanet från Helsingfors anländer till Stockholm klockan åtta på morgonen.  Med det här planet anländer direktör Sampo Suomalainen från Finland. Han kommer till Stockholm eftersom han är anställd hos TeliaSonera och företagets styrelse har ett sammanträde i Stockholm. Nu för tiden reser han mycket i norden, de baltiska länderna, Spanien, Turkiet och Ryssland. Han har så klart bråttom. Sampo går från planet till avresehallen. Han måste vänta på resväskan, men sedan går han tillbaka, som väntar ute.* Han åker taxi till Stockholms huvudkontor. Sampo behöver inte boka något hotellrum, eftersom han flyger tillbaka till Helsingfors redan klockan sexton på eftermiddagen. Han är hos familjen redan på kvällen. Sampos familj består av frun Kaija och tre döttrar och två söner. En varm bastu väntar honom när han kommer hem.

 

*En knasig mening, jag vet. Antingen har jag gjort en tankemiss eller så är källtexten skum, i vilket fall får jag inte ihop det. Har frågat i kursforumet vad det kan vara, får se om jag får något smart svar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0