Mandelmassa

Efter gårdagens semmelinlägg undrade Malin om jag har något tips på hur man kan göra egen mandelmassa. Jajjemen, det har jag, även om jag inte är någon rutinerad expert.
 

 
♥ 200 g mandlar
♥ 1 dl strösocker
♥ 1 dl florsocker
♥ en skvätt grädde, mjölk eller vatten
 
1. Om du vill kan du skålla mandlarna först. Lägg dem då i kokande vatten en stund och skala dem sedan.
2. Nu är det bra om du har en mandelkvarn, eftersom det är dags att mala all mandel. Har du inte det går det lika bra med en mixer, och då kan du göra det mesta jobbet i den.
3. När du malt all mandel är det dags att jobba in allt socker. Det gjorde jag för enkelthetens skull för hand.
4. Ha i valfri vätska tills mandelmassan har fått önskad konsistens. Klart!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0