2015 - del 2

April
Månaden inleddes med påsk! Vi tog vårt pick och pack och drog ner till Västsverige för en liten påskturné. Första stoppet blev hos (Jan-E:s) farmor och farfar på landet i Bohuslän. Det var påskbrasa och äggletning, påskmat och gungande i mängder. Efter det blev det besök hos mina föräldrar där vi fick den saknade påskdelen: memma. Till pappas stora glädje var Lea mycket förtjust i det! Vi besökte också vänner och övriga svärisar, jag klippte mig (inte helt nöjd med vad frisörens fria händer gjorde: en sfinxfrisyr...), vi strosade runt i ett vårigt Göteborg och hade det allmänt bra. Dock var det efterlängtat och skönt att till slut komma hem! Jobbet fortsatte i en förvånande maklig takt. Jag var på mitt första utvecklingssamtal som målsman! Jag färgade håret för första gången på länge, fast bara halva. Vi hade ett fint kompishäng hemma hos oss en hel helg, inklusive en tur till Böle. Måndagen efter höll jag i trådarna till en fortbildning som Jan-E föreläste på (han är bra duktig på undervisning, tur att han jobbar med det också!). Därefter rullade det på med jobb, träning, barnklädesloppis och Jan-E:s födelsedag (som dock uppmärksammades lite mer ordentligt senare).
 
Påsk på landet, då ingår diverse utomhusarbete (som att laga lekstugans tak).
 
 Och påskeld så klart!
 
 Stark vårsol och ny frisyr.
Foto: Jan-E
 
Ett lite mindre grönskande Böle än vad jag är van vid.
Foto: Leonora Halvars?
 
Maj
I början på maj gjorde jag ett test som visade att jag var gravid. Jag hade ju misstänkt det ett tag, men nu var det bekräftat. Och så inleddes väntan på att de tolv första veckorna skulle vara över... Efter att april varit ganska lugnt på jobbfronten kom maj med en våg av arbete! Mitt i allt detta var Jan-E tvungen att infinna sig i Karlstad nästan en vecka och då passade bilen på att gå sönder i Bollnäs. Det var även då gravidhormonerna dansade runt lite och gjorde mig illamående, jättetrött och emotionellt tok-känslig. Som tur var kom det ingen repris på Kräkfest 2012, puh...! Men bra mådde jag inte. Vi fick mycket hjälp av vänner och bekanta, annars hade vi aldrig klarat den veckan! Sista helgen i maj var det sedvanlig medeltidsmarknad som gällde i Leksand. Utöver det var helgen fylld med gäster, grillning, pannkakor och en himla massa regn.
 
När Jan-E själv dekorerar sin födelsedagstårta kan det bli så här.
 
 Det vankas medeltidsmarknad...
 
 
...med gycklare som tappert trotsar regnet...
 
...och musiker med ös!
 
 
Juni
Största delen av juni var det vanlig vardag med jobb och annat hyfsat alldagligt, blandat med förberedelser inför sommaren, typ fixa eftersändning av post, vaccinera Lea mot TBE, införskaffa resevagn och annat smått och gott. Sen var jag faktiskt en sväng i Örebro på en härlig möhippa. Veckan efter var det återigen dags för midsommarfirande hemma hos oss. Det blev en massa god mat, kära återseenden, bofferkubb, Gropen och allmänt välbefinnande. Sen var det faktiskt dags att lämna Dalarna, men vår första etapp blev inte så lång: vi stannade i Fagersta och sov över hos ett par goda vänner och sedan fortsatte det i samma stil ner genom Norrköping (där vi nog var med resans höjdpunkt enligt Lea: Bamses värld på Kolmården!) och Linköping tills vi kom till de gamla hemtrakterna. 
 
Malins möhippa. 
 
 Kan man vara annat än lycklig när man får krama sina hjältar och idoler?
 
Sen kan man behöva en matpaus på tomma läktare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0