2015 - del 3

Juli
Första veckan i juli minns jag som Den Varma Veckan. Då passade Jan-E på att åka på ett lajv som var placerat inte allt för långt utanför Borås. Efter det började vårt husvaktande, även om vi gjorde lite avbrott bl.a. för att åka till Göteborg, där Lea fick gå på Universeum med sin farfar och hans fru. Vi tog också en tur till Stockholm för att vara med på ett födelsedagsgrillhäng i en lajvby (ett ställe bra som något!). Vi tog oss även till Örebro den här månaden, för inte kan man ju missa glasscafét i Asker när det är sommar! Senare blev det ännu en tur till västkusten där vi bland annat puttrade omkring på Nordre älv med mamma och pappa i deras lilla båt och smaskade prinsesstårta. Det blev också ett par lugna dagar på landet hos farmor och farfar, alltid välbehövligt! Sen träffade vi ju också en himla massa trevliga vänner och bekanta, det sitter ju aldrig fel. Något av det som kändes mest i mammahjärtat den här månaden var att Lea sov utan sina föräldrar för första gången, det var inte lätt för mig kan jag säga (det kom ganska oväntat, så jag var inte särskild beredd på det, men det var på Leas egen begäran). Innan vi for från västsverige blev det ett par trevliga spelkvällar med kompisar och ett hett efterlängtat besök på Babbel för lite tapasätande (jag överskattar alltid hur mycket jag egentligen orkar äta...). Ja, sen lämnade vi ju faktiskt landet och for i österled till mina rötter: Finland. Där blev det stugliv, släktträffande, huvudstadsbesök och annat, och innan vi åkte hem hann månaden ta slut!
 

 Att måla med ukki är kul, tycker Lea!
 
Även att klättra i stora popcorn är roligt.
 
 
Och att återse Hiidenlinna, tycker jag! (Även om det är bra mycket mindre än när jag var liten...)
 
Augusti
I början av augusti var vi fortfarande i Finland, såg på fornfynd, träffade släkt och åt glass. Så småningom var det dags att borda färjan hemåt. Och, oh! vad skönt det var att få komma hem efter så lång tid på vift. Dock hann vi inte vara hemma många dagar förrän Jan-E och jag lämnade Lea hos barnvakterna och styrde kosan mot Örebro och Malins och Axels bröllop. Vackert brudpar, undertbart bröllop! Efter en hotellnatt åkte vi hem igen, passade på att träffa lite kompisar som inte alltid befinner sig i Dalarna, syltade jordgubbar, jobbade, brunchade och träffade ännu mer trevligt folk. Dessutom var vi på ultraljud, där allt såg bra ut, puh! Vi tog även en sväng på Ikea och shoppade loss på kontorsfronten. Sen blev det då slutligen dags för Söderköpings gästabud; efter att ha försökt i flera år lyckades vi alltså äntligen ta oss dit! Den helgen blev ingen besvikelse, med marknad, glassrestaurang, kompishäng, en massa hästar, eldshow... Ett bra avslut på augusti helt enkelt!
 
Vi spanade in Eura-dräkten!
 
 
Aaah, finsk sommar!
 
Glass på glassrestaurangen Smultronstället - omnomnomnom!
 
 
September
Så kom även september, och förutom sedvanligt jobbande, MVC-besök, barnklädesloppisar och sådant så blev det äntligen ett lajv för min del! Härligt! Och inte nog med det: även en liten vandring tillsammans med Anna blev det. Inte så lång visserligen, men det kändes skönt att efter för många års uppehåll få komma ut i skogen, traska på i terrängen och nästa dag vakna till en riktigt kall morgon. Även ett besök på Dövas Dag 2015 blev det, nu när det faktiskt var i Leksand och allt. Insåg att senast jag var på Dövas Dag (i Stockholm den gången), var jag även då gravid. Får se om det blir någon slags trend för min del... Även frisören fick sig ett besök av mig, då jag passade på att bättra på det härligt lila i håret. Ja, i övrigt så deltog Jan-E och jag på en handledarutbildning, så nu kunde han äntligen övningsköra med någon i samma hushåll. Och så tog ju Leas Kusekul slut (knatte-ridskolan som hon varit med på och tyckt varit så spännande, och där vi helt klart kunnat konstaterat pälsdjursallergi för hennes del...). Sista kvällen i september var jag dessutom på en föreläsning: Fula ord- finns de? Kul och intressant, om inte annat så för att jag ju jobbar med just språk. Minnesvärt citat från föreläsningen: "Liksom, typ, alltså, bah - det är som verbalt mjäll."
 
 Det bar av på lajv!
 
Och på vandring.
 
 Håret färgades ännu en gång.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åkerbilden är så vacker!
/E-K

Svar: Tack!
Marre

2016-01-22 @ 22:33:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0