Dagens mat & bak - Medelhavslasagne

Jag hittade häromdagen lite lasagneplattor som jag insåg att jag behövde göra slut på innan det var för sent... Så, lasagne alltså. Det kan ju vara trevligt att förnya sig lite, så Jan-E och jag tittade på lite olika recept och fastnade för medelhavslasagne som vi lagade till idag. Det var riktigt gott! Dock var vi väldigt hungriga, så det kan ju ha spelat in lite också... ;P Det är i vart fall en lasagne som kommer att lagas igen. Kanske utan bacon. Kanske med lite soltorkade tomater.

Jag saxar från ica.se... Dock gjorde vi hälften av det här receptet (det blev två små lasagner) och så glömde vi vitlöken. Det går förresten bra att använda vanliga lasagneplattor, det var det vi hade. Värt att prövas!


Medelhavslasagne


Portioner: 10

4 paket bacon (à 140 g)
4 gula lökar
6 vitlöksklyftor
4 burkar krossade tomater 
2 msk timjan 
2 tsk chilipulver
2 burkar keso à 500 g
1 paket tinad fryst hackad spenat (à 450 g)
1 paket gröna lasagneplattor (500 g)
6 tomater 
4 dl riven ost
salt, peppar

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Klipp baconet i småbitar och fräs ca 5 minuter i en gryta. Skala och hacka lök och vitlök. Blanda ner i grytan. Fräs tills löken blivit mjuk.
3. Häll i krossade tomater och låt småputtra några minuter.
4. Krydda med salt, peppar, timjan och chilipulver. Ta grytan från plattan och rör ner keso och spenat.
5. Varva röran med lasagneplattor i två stora gratängformar. Börja och avsluta med röra. Garnera med skivade tomater och strö över riven ost. Gratinera i ugnen 30-35 minuter.



Bilden gör ju inte direkt maten rättvisa, det var mycket godare än vad det här ser ut att vara...

Vi hade en kall sås till (turkisk yoghurt, vitlök m.m.), vilket var gott. Sitter säkert heller inte fel med en trevlig sallad till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0