Linssoppa

Ibland har man inte mycket hemma eller orkar inte laga något ambitiöst. Då kan det passa fint med en linssoppa, som det blev hemma hos oss häromdagen. Jag utgick från ett recept på receptfavoriter.se, men modifierade det en smula, så att det skulle passa vad vi hade hemma.

Linssoppa
-1 gul lök
-2 vitlöksklyftor
-Lagom med potatis (kan inte direkt säga antal, dels eftersom jag inte räknade dem men dels också för att de varierade lganska mycket i storlek)
-Drygt 1 l vatten
-ca 2 dl röda linser
-2 buljongtärningar
-salt, vitpeppar, timjan

1. Hacka den gula löken.
2. Riv vitlöken (du kan också pressa eller hacka den, smaksak).
3. Fräs all lök i olja i en gryta.
4. Lägg sedan i skalad och skuren potatis (jag skär gärna i väldigt små bitar, då blir den klar snabbare, man behöver inte sitta och dela den när man äter och de svalnar fortare).
5. Tillsätt vatten och buljongtärningar, koka upp.
6. Tillsätt linser, låt koka i 20 minuter.
7. Krydda. Smaka av.

Mer än så är det inte. Jättegott med knäckebröd till, gärna Leksands ;)


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jisses så smaskens. Det måste jag bara prova! =)

2009-08-28 @ 00:46:43
URL: http://popkatt.blogg.se/
Postat av: Tee

skulle gärna prova, men har en här hemma som är lite "lins-allergisk"...samma med bulgur och couscous, haha. Vad använde du för buljong till soppan? Grönsaksbuljong?

2009-09-03 @ 08:26:26
Postat av: Marre

VAd synd att det inte blir några linser för eran del... Jag skulle använt grönsaksbuljong, men vi hade inte det hemma så det blev kycklingbuljong...

2009-09-03 @ 13:35:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0