Vinbärsmums

Vi har en massa röda vinbär ute i trädgården, och det är ju kul att göra något av dem. Jan-E har kokat två liter saft (jättegod!) och jag bestämde mig för att prova göra någon slags kaka. Så jag letade upp ett recept på nätet och provade. Det var jättelätt och blev jättegott! Jag saxar inte det här.

Kaka med röda vinbär

Ingredienser (6-8 bitar)

  • 2 ägg
  • 2 1/2 dl socker
  • 2 1/2 dl mjöl
  • 75 g smält smör
  • 1-2 dl röda vinbär

Instruktioner

  1. Smöra och bröa en springform.
  2. Rör ihop äggen och sockret.
  3. Rör ner mjölet.
  4. Rör ner det smälta smöret.
  5. Bred ut smeten i formen.
  6. Tryck ner bären lite i smeten.
  7. Grädda ca 25 minuter i 200°C. Kakan ska vara lite kladdig, men ändå ha fin färg.

Tidsåtgång

30 minuter totalt. Egen arbetsinsats ca 5-10 minuter.

Serveras med

En klick vispad grädde eller lite vaniljvisp.

Hämtat från http://www.dagensrecept.com/arkiv/200608/kaka-med-roda-vinbar/

Ja, som ni ser: lätt som en plätt! Kan säkerligen varieras med andra bär också. Prova själv!


Kommentarer
Postat av: Tee

undra om inte det är sån kaka jag gör ibland, fats jag har i blåbär o hallon :)

2009-08-11 @ 22:40:32
Postat av: Marre

Ja, det är ju möjligt... :)

2009-08-11 @ 23:42:15
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0