Kladdelikladd

Idag blev det en kladdkaka för första gången på länge. Det gjorde gott! Det var en helt vanlig kladdkaka, samma som jag gjort i ca 14 år.



Kanske inte jättespännande om jag bjuder på receptet på den här kakan, även om den är smaskig. Tror de flesta har standardreceptet på kladdkaka redan. Istället tänkte jag faktiskt bjuda på ett annat kladdkaksrecept. Lite annorlunda, men gott!

Idas kladdkaka med lakrits

♥ 2 ägg
♥ 2 dl socker
♥ ½ msk vaniljsocker
♥ 1½ dl vetemjöl
♥ 3 msk kakao
♥ 3 stora msk hasselnötscreme
♥ ca 1 dl salmiakströssel
♥ 100 g Toblerone, grovhackad
♥ 75 g smält smör
♥ 1 msk sirap

1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
3. Tillsätt till sist resten, dvs hasselnötscreme, strössel, Toblerone, smör och sirap.
4. Grädda i 170 grader ca 20-25 minuter.
5. Servera med glass!

Jo, visst verkar det lite suspekt med lakrits i en kladdkaka, men det är faktiskt inte så tokigt! Receptet fick jag på min slutpraktik av en av mina handledare. Prova där hemma vettja!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0