Pizzasoppa

Jag tycker namnet på den här maträtten är en smula missvisande - eller så har jag hel enkelt missat något. Något pizzalikt med den här soppan kan jag nämligen inte hitta... Men det är den enda invändningen jag har mot den. Det är en av mina favoritsoppor och till och med Jan-E tycker den är toppen, han som inte är särskilt förtjust i soppor överlag. Kort sagt skulle man kunna säga att det är som spaggetti och köttfärssås i soppform. Jättegott och jättelätt, kan det bli bättre? En hit från start hemma hos oss. Jag åt det för första gången hos Löppönens och jag tror att alla middagsgäster omgående ville ha receptet! Så hatten av för Helena som gav oss receptet. Nu tänker jag i min tur dela med mig av det till er. Enjoy!

♥ 400 g köttfärs
♥ 1 gul lök
♥ 1-2 vitlöksklyftor
♥ 7 dl buljong (7 dl vatten + 1½ buljongtärning)
♥ 100-150 g spagetti
♥ 1-2 dl vispgrädde
♥ 1 burk passerade tomater.

1. Bryn lök och köttfärs, krydda om du vill. Jag brukar bryna direkt i soppgrytan.
2. Häll på buljong och passerade tomater.
3. Låt koka i ca 10 min.
4. Lägg i pastan och låt koka tills den är nästan färdig. (Vill man att soppan ska vara lite lättare att äta kan man med fördel bryta ner spagettin en del.)
5. Tillsätt grädden och koka upp igen.

Ja, svårare än så är det inte och så gott blir det!



Kladdigt och gott - precis som det ska vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0