Rabarbermums

Det är ju nu man ska ta till vara det som finns i trädgården och koka saft, göra sylt och baka pajer. Rabarber har vi en del av här och vi har gjort både saft och paj nu i sommar. Smulpaj i all ära, men ibland vill man faktiskt ha något annat. Då vill jag tipsa om den här lite knäckigare rabarberpajen. Receptet har jag fått från Malin och var hon i sin tur fått det ifrån vet jag ej.

♥ 2 dl havregryn
♥ 2 dl socker
♥ 1 3/4 dl vetemjöl
♥ ½ tsk bakpulver
♥ 1 krm vaniljsocker
♥ 125 g smör
♥ 1/2 dl vispgrädde
♥ 1/2 dl ljus sirap
♥ rabarber i mindre bitar, mängd efter tycke och smak

1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
2. Smält smöret i en gryta tillsammans med grädde och sirap.
3. Blanda ner det i bunken.
4. Lägg rabarbern i en smord form och bred på röran.
5. Grädda ca 40 min i 150 grader.
6. Servera med vaniljglass. Även grädde fungerar fint på en kall paj.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0