Subsubgrupp

I helgen ska vi ha en spännande träff! Vi är en liten grupp kristna lajvare som ska träffas, fira midsommar ihop och ha lite diskussioner. Jag tror att det kommer bli riktigt intressant och roligt! Hade tänkte pusha lite för det här på bloggen i god tid, men jag har helt glömt att göra det.

Nu undrar säkert några "varför?". Ja, vad är poängen kan man ju fråga sig. Det hela startade när Jan-E och jag var på bröllopsresa i Visby och träffade på en annan lajvare i ett kristet sammanhang (på båten Elida för att vara exakt). Vi visste inte innan att hon var kristen och vice versa och kom att prata om det hela, att det nog är fler än vad man tror som är kristna i lajvvärlden. Dock är vi nog ingen stor skara ändå, utan mer en subgrupp i en subkultur. En minoritet i minoriteten kan man säga (och jag kommer osökt att tänka på mitt examensarbete om det finlandssvenska teckenspråket...). Vi tänkte att det kunde vara spännande och givande att träffa andra "likasinnade", just för att diskutera den kristna aspekten på lajv, tex hur man ställer sig till andliga föresteelser på lajv men också det faktum att lajv inte har så bra rykte i kyrkan alla gånger. Det sistnämnda tycker jag är tråkigt, kyrkan ska ju vara så öppen och förstående (givetvis utan att bli mjäkig och acceptera allt som dyker upp utan att ifrågasätta), men det finns tyvärr en hel del fördomar. Självklart inte hos alla, men det är väl så att det man inte vet så mycket om förkastar man gärna på grund av rädsla.

Vi får se hur helgen blir. Vi hade ett majmöte för ett litet tag sen, men det hade jag inte möjlighet att gå på. Det ska helt klart bli kul att få träffa nya människor, äta god mat och förhoppningsvis ha en hel del intressanta och givande diskussioner. Innan dess blir det dock en del att göra. Jag räknar Jan-E och mig själv lite som arrangörer, eftersom vi fixar boende, mat mm. Tur att sådant också är kul!

Är du intresserad av att vara med på midsommarmötet eller i själva gruppen Kristna lajvare? Ta kontakt med mig så fixar vi det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0