Tårta

(Vansinnigt kreativ rubrik...)

För ungefär en vecka sedan fyllde Jan-E år, men han jobbade på LAN:et Pingstkyrkan hade i Leksand och jag var 45 mil bort, så vi (eller kanske mest jag egentligen...) bestämde att vi skulle fira hans födelsedag igår istället. Det blev frukost på sängen, paketskattjakt och tårta. En tårta som jag faktiskt blev väldigt nöjd med! Så för alla er (någon alls?) som har brist på bra tårtidéer kommer här ett tips.

Jag körde på ganska mycket halvfabrikat den här gången. Skulle jag hunnit skulle jag nog kollat upp bra recept hemma innan jag åkte och handlade, men det blev ju bra som det blev ändå. Jag började med köpt tårtbotten, av den enkla anledningen att den jag gör aldrig blir särskilt bra. Sen köpte jag chokladpuddingpulver och vispade ihop med ungefär hälften så mycket mjölk som man egentligen ska ha, eftersom jag ville att den skulle bli mer fast. Det fick bli det först lagret. Det andra lagret bestod av hallonmousse, även där köpte jag pulver. DMoussen blandade jag ihop med hallon. När jag skulle täcka tårtan valde jag bort klassikern grädde, eftersom jag vet att Jan-E inte så förtjust i det. Istället provade jag något nytt för mig: glasyr. Det var dock ingen hit att göra den, det blev fel och stökigt från början till slut, men resultatet blev faktiskt bra. Eftersom ingredienser bara bestod av smör, hiskeliga mängder florsocker, en liten skvätt mjölk och vaniljarom, blev det som ni kan gissa ingen spännande färg på det hela så jag droppade i lite röd hushållsfärg. Det resulterade i en ganska skum nyans av rosa... Som pricken över i:et strösslade jag en massa färgglatt strössel på tårtan. Resultatet blev en tårta som såg ut att passa mer till en som fyllt 4 år, än till en som fyllt 24. Men vad gjorde det när den blev så god som den blev? Och man blir ju trots allt glad av att se den här färgglada och pigga tårtan! Eller vad säger ni?







Dock gjorde jag en miss i tårtmakandet. Jag brukar fukta bottnarna när jag gjort egna bottnar, eftersom jag vill att den snabbt ska bli ätbar. Detta behövs inte med köpta bottnar kom jag på alldeles för sent... Så understa och mellersta bottnarna är nästan obefintliga och det som finns kvar av dem är mest kladd. Jag får komma ihåg det till nästa gång.

Sen har vi ju tårtbakandets baksida (haha): enorma diskberg och - i det här fallet - ett kök med florsockerspudring överallt! Men det var faktiskt ett pris värt att betala, för tårtan blev som sagt riktigt god. Det där med glasyr var en höjdare faktiskt.


En liten bit av en av de minst härjade delarna av köket...

Kommentarer
Postat av: erica

Gillar blicken på Jan-E när han ska ta tårta =)

2011-05-10 @ 19:11:59
URL: http://icsiam.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0