LMM 2012

Dags att hojta om helgens stora händelse: Leksands medeltidsmarknad! Jag rekommenderar starkt ett besök om ni har möjlighet. Enligt vissa är det Sveriges bästa medeltidsmarknad. Visserligen är det en ganska lite marknad, man ack så bra! I år kommer dessutom Patriarkus, en urbra medeltidskör. Jag vet, det låter inte så vansinnigt upphetsande med en medeltidskör... Jag tyckte i alla fall inte att det lät så spännande när jag fick höra talas om dem för första gången, men sen hörde jag dem och wow! Jag har sett dem live några gånger och har deras skiva. Det är en fantastiskt bra grupp som är grymt värda att se live. Att de nu kommer till Leksands medeltidsmarknad är en liten dröm som går i uppfyllelse.

Förutom Patriarkus kan man även se gycklargruppen Mareld, trollkarlen Arkadia, en massa spännande prylar och hantverk i marknadsstånden, sagoberättande, tornerspel och en hel drös med annat. Dessutom kan man köpa mängder med gott, tex Rältagårdens mat, fattiga riddare, nybakat bröd med pålägg, kolbullar, strutsglass (mycket medeltida, erhm), bröd och muffins, kryddor, korvar, godis och en hel del annat mumsigt.

Något annat som åtminstone jag inte ska missa är dansgruppen Lindorme från Nordanlandets dansworkshop. Jag har två vänsterfötter och har ingen taktkänsla, men det är kul som bara den att vara med och dansa!

Du hittar medeltidsmarknadens hemsida här, här har du en länk direkt till helgens program och här har jag skrivit om fjolårets medeltidsmarknad.

Jag hoppas vi ses i helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0