Schampokakor

För några år sedan började jag, efter ett tips från Malin, att använda schampokakor. Låter lite konstigt kanske, men det är helt enkelt schampo i samma form som en hård tvål. Det är alltså inget onödigt vatten man släpar hem från butiken, utan den funkar precis som en hård tvål: när man tvättar håret och schampokakan kommer i kontakt med vatten, löddrar den precis som vilket annat schampo som helst (löddrar, vilket konstigt ord egetnligen...). De håller länge, är veganska och ska tydligen innehålla bra grejer. Man ska i princip kunna duscha utomhus utan att de skulle vara skadliga för naturen. Med andra ord perfekta att ha med på långa, varma sommarlajv om man känner att en hårtvätt nog skulle sitta fint.

Jan-E och jag använder en variant som heter Soak And Float. Den ska vara bra för känsliga och mjälliga hårbottnar och doftar av tjära (eftersom den ju bl.a. innehåller tjärolja). Vissa kan tycka att det inte är en allt för behaglig lukt, men jag är ganska van eftersom det hemma hos mamma och pappa används en hel del finska tjärschampon och -tvålar. Tjärolja är ju både antibakteriell och anitseptisk, så det är inte bara på pin kiv man låter saker och ting lukta tjära... Men i vilket fall så brukar jag ju även ha i balsam i håret, så tjärdoften blir nog inte så markant att andra i min omgivning lider så att säga...



Sen finns det ju en hel del andra sorter också, som ser lite roligare ut. Jag tänker på väldigt färgglada macroner när jag ser dem!



Jag brukar köpa min schampokakor på Lush, men det finns säkert på andra ställen också. I vilket fall kan jag varmt rekommendera att prova schampokakor! Miljövänligt, ekonomiskt, snällare mot håret... Prova vettja!

Bilderna är från lush.se

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0