Chokladcupcakes med lakritstopping

Häromdagen bakades det här hemma. Jag hittade ett recpet i en Mer smak-tidning (man kan också hitta det här) som jag gärna ville prova. Choklad och lakrits kan ju vara en riktigt bra kombo ibland, men ibland en katastrof... Här blev det dock väldans gott! Ingen av smakerna dominerade för mycket, utan gifte sig i mitt tycke fint med varandra. Sen är det ju alltid kul att baka saker som man ska dekorera :)
 
Du behöver:
♥ 3 ägg
♥ 2,5 dl strösocker
♥ 60 g smör
♥ 100 g mörk choklad i bitar
♥ 1 dl gräddfil
♥ 3,5 dl vetemjöl
♥ 2 tsk bakpulver
♥ 2 tsk vaniljsocker
♥ 3 msk kakao
♥ 50 g grovt hackad mörk choklad
 
Lakritstopping
♥ 50 g rumsvarmt smör
♥ 4 dl florsocker
♥ 1 tsk vaniljsocker
♥ 2 msk finmortlad turkisk peppar eller 2-3 tsk lakritsgranulat
♥ 100 g philadelphiaost
 
Garnering
♥ lakritsströssel eller granulat
♥ lakritsgodis
 
Gör så här:
1. Vispa ägg och socker fluffigt.
2. Smält smör och choklad och rör ner i äggsmeten med gräddfilen.
3. Sikta ner de torra ingredienserna.
4. Vänd i den hackade chokladen.
5. Fördela smeten i 12 pappersmuffinsformar i en muffinsplåt. (Antalet beror ju lite på formarnas storlek, jag fick ihop 19 st muffins, vilket nog var ganska bra eftersom större cupcakes nog hade blivit lite för mäktigt.)
6. Grädda mitt i ugnen på 175° i cirka 15 minuter. (Jag lät dem vara inne längre eftersom jag tyckte de såg väldigt ofärdiga ut. Dock skulle nog 15 minuter varit ganska lagom, speciellt eftersom mina muffins som sagt inte var särskilt stora.)
7. Låt dem svalna på galler.
8. Vispa ihop alla ingredienser till lakritstoppingen, spritsa på de kalla muffinsarna och garnera med lakritströssel och lakritsgodis. (Godiset skippade jag, kändes lite onödigt och jag vet inte riktigt vad för något som hade passat bra här faktiskt.)
 

Kommentarer
Postat av: TIDSTJUVEN

Ser väldans mumsigt ut! :D Måste kanske ge dessa en chans.

Svar: Gör't! Det är det värt.
Marre

2013-03-17 @ 11:50:47
URL: http://tidstjuven.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0