Amerikkalainen suklaakakku

Under min uppväxt har mamma bakat en del, och några saker har liksom varit återkommande. Sådant som man inte tänker på förrän man flyttar hemifrån och det inte är någon annan som bakar eller lagar längre. Som mököjä, mammas platta limpor (jag gissar på att de alltid fick jäsa lite väl länge), korvsoppa och Hanna-tädin kakkuja. Och Amerikkalainen suklaakakku! (Översatt: amerikansk chokladkaka.) Det är en lite kompaktare, lite saftigare chokladkaka. Receptet är säkert över trettio år gammalt och har hängt med så länge jag kan minnas! Häromdagen provade jag att själv göra den nostalgistinna kakan. Jag tycker mycket om den, men kanske är det bara för att den har varit så självklar i hela mitt liv, som typ memma på påsk eller kålrotslåda på jul. I vilket fall jag tycker om den och här nedan kommer receptet om du också vill prova!
 
 
♥ 200 g smör
♥ 3 dl strösocker
♥ 3 ägg
♥ 5 dl vetemjöl
♥ 3 tsk bakpulver
♥ 1½ dl kakao
♥ 2 tsk vaniljsocker
♥ 3 dl kaffe
 
1. Vispa smör och socker väl.
2. Vispa sedan i äggen, ett i taget. Vispa ordentligt mellan varje ägg.
3. Blanda de torra ingredienserna. Vispa växelvis ner de torra ingredienserna och kaffet i smeten.
4. Häll smeten i en smord och mjölad form med avtagbar kant.
5. Grädda kakan nederst i ugnen. 200 grader i ca 45-60 minuter.
6. Låt kakan svalna och strö sedan florsocker över den. Så, ät!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0