tolkienister = satanister ?

Som en del vet är jag ganska såld på Tolkien och hans verk. När Jan-E och jag var på besök hos Peter för ett par helger sedan kom Tolkien på tal och jag nämnde någon bok som Åke Ohlmarks skrivit, Tolkien och den mörka makten eller något. Det visade sig att boken hette Tolkien och den svarta magin och att Peter hade den. Kul! tänkte jag, eftersom jag länge varit nyfiken på den. Boken har några år på nacken (den utgavs 1982) och finns - vad jag förståt - bara att få tag på i antikvariat i dagens läge.

Vad är det då för bok? Tja, på bokens baksida kan man läsa:

Särskilt under de senaste åren har det visat sig att de många Tolkien-sällskapen (tusentals över hela Amerika och halva Europa, en mängd även i Sverige) har urartat till ett slags KU-KLUX-KLAN med dyrkande av öppet våld, de råaste orgier, alkohol, och narkotikamissbruk.
     Mord har förekommit, ständiga fall av misshandel, kidnappning och vanhelgande av kyrkor och sakrament.

Åke Ohlmarks, mannen som översatt och introducerat Tolkien i Sverige och som i övrigt är internationellt känd som en av de förnämsta Tolkien-experter, avslöjar här i en verkligt ruskig bok hur långt det har gått även i vårt land.

Jan-E trodde att jag skulle vara mäkta upprörd när jag läste boken, men jag kunde inte annat än skratta. Det är en bitter man som spyr galla över Tolkien och allt som rör honom, och gör det på ett så överdrivet sätt att det är gruvligt svårt att ta på allvar. Ohlmarks försöker verkligen kritisera och smutskasta Tolkien på alla tänkbara sätt; logik, rimlighet och verklighetsförankring verkar vara kastat överbord i Ohlmarks jakt på Tolkiens fel och brister. Han spar inte ens på krutet när det gäller kapitelrubrikerna. Ta till exempel Tolkiens skräckskildring av Satans väsen, herravälde och historia eller Den halvfnoskige gubben Tolkien.

Innehållet är, som jag tidigare antydde, näst intill komiskt. Vad sägs om jämförelser mellan Tolkiensällskap och Ku-Klux-Klan? Eller med SS? Han går dessutom systematiskt igenom Tolkiens verk och försöker verkligen hitta någonting litet överallt att kunna pika. Allt andas småaktighet... Dessutom har han någon teori om att tolkiensällskapen är någon slags internationellt spridd maffia, styrd av familjen Tolkien. Om jag inte missförstod, tror han dessutom att många tolkienister är hashrökande satanister och våldsverkare. Ja, det finns en massa annat också, plus att jag inte har läst hela boken än...

Ja, som sagt, jag tycker mest att det är en komisk bok, men samtidigt sorglig. Vilken bitterhet han måste haft i sig! Det märks på varje sida, klart och tydligt.


Kommentarer
Postat av: Laivindil Andafange

Hade inte en aning om att Ohlmarks den gamal tönten hade skrivit nått sånt - helt missat bokens existens - men nu är det frågan om den inte hamnar högt på letlistan vid framtida antikvariatbesök! Måste kolla bibblan oxå...

2009-04-11 @ 13:03:30
URL: http://metalpastor.blogg.se/
Postat av: Marre

Vill du låna den några dagar kan du få göra det, den kan vara lite knepig att hitta tror jag.

2009-04-11 @ 21:43:04
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0