Dagens skolgång

Tja, jag brukar ju inte berätta så mycket om vad jag gör i skolan, så jag tänkte ta och göra ett försök idag. Dagen började med att klassen delades i två, hälften kvar i klassrummet och hälften (den hälft jag tillhörde) upp till Kruthgården. Där satt vi fem elever (japp, klassen består av tio tjejer, i fall du inte visste det) plus läraren MM. Vi skulle taltolka en inspelad intervju. Det var två pensionärer som blev intervjuade om deras dövförening. Ja, det var svårt må ni tro! Precis som hörande pensionärer har ett visst sätt att prata, har döva pensionärer givetvis ett visst sätt att teckna. Att försöka taltolka det på ett bra sätt var som sagt svårt...!

Efter halva förmiddagen bytte vi: vi fick vara i klassrummet och öva punktskrift. Det finns ju en hel del personer som inte vet så mycket om döva och som tror att om man inte hör läser man punktskrift istället för grafisk text, men så är inte fallet. De flesta döva läser en text precis så som vi hörande. Dock finns det personer som är både hörsel- och synskadade (personer med dövblindhet), och många av dem läser punktskrift. Och eftersom vi i vårat framtida yrke kommer möta dem också, kan det vara bra att ha lite kunskap om blindskrift.




Det ni ser här är en punktskriftmaskin. Den är inte som våra tangentbord - en tangent för varje bokstav. Istället har man sex tangenter för alla sex punkter som ingår i ett tecken, och dem kan man sedan kombinera på olika sätt för att bilda olika bokstäver, siffror och skiljetecken. Det var i vart fall kul att sitta och knappra på maskinen, även om jag gjorde en hel del fel och tryckte alldeles för hårt på tangenterna (pappret gick sönder).

Efter lunch hade vi FFVV (Fria Föreläsningar på VästanVik), då Helena och Linda redovisade sitt PD-arbete om Carl Larsson. Sen redovisade ytterligare en Helena om islandshästar. Efter det var det tid för självstudier innan det var dags för en show med Nina och Ali (två av skolans elever). Riktigt kul! Det var trolleri och teckenspråkspoesi. Det slog mig att det de gjorde skulle jag inte tyckt var alls lika roligt innan jag började här på VV och fick del av en helt ny kultur. Vilka olika världar man lever i ändå! Andra referensramar, tankesätt och normer... Spännande!

Ja, det var det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0