2009

2009 var ett spännande och händelserikt år. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva, rangordna eller lägga fram det på ett bra sätt, så jag bara slänger upp det hela...

Resor

Jag har för första gången varit i Helsinki, Berlin och Chester. Helt underbart! Jag har alltid velat resa mycket och nu känns det som att det börjar ta lite fart. Det finns fortfarande många platser att se, men det här har definitivt varit ett bra år när det gäller resor! Men även inom Sverige har det blivit en hel del resande, bl.a. vårens load tlip och vandringen till Böle. Man behöver inte alltid ta sig så långt :)

Praktik

Under året som gått har jag haft två praktikperioder, först två veckor i Karlskrona och ett halvår senare fyra veckor i Uppsala. Väldigt trevligt måste jag säga, kul att få prova på yrket man en dag hoppas ha. Praktik innebär ju också lite resande, se en ny stad, så det har ju också varit kul.

 

Lajv

Under året har jag "bara" varit på ett enda lajv: Tuonelas port. Det var ett flera dagar långt lajv mitt i sommaren, utanför Karlskoga. Ett sjukt bra lajv var det! Till detta gick åtskilliga timmar av sömnad, planering, mailväxlande osv. Men det var inte bara ett jättekul lajv, jag fick dessutom ta några steg som jag inte trodde att jag kunde, fick ta lite extra ansvar in-lajv. Jag var så klart jättenervös, men allt gick fint, mycket tack vare otroligt duktiga medlajvare.

Bröllop

Ja, och så blev jag ju slutligen gift också. Efter mycket planering, organisering, fixande, frågande, pysslande, ordnande, jagande, räknande... En stor del av 2009:s första halva gick åt till det. Och sen var själva Dagen inne, 11 juli. Då blev min käre Jan-Erik och jag man och hustru. Minst sagt en oförglömlig dag. Andra halvan av 2009 har vi försökt vänja oss vid denna härliga omställning. Vi har mycket kvar att klara av, men det har varit en bra början.

 

Boende
Nu bor jag varken hos mina föräldrar eller på internat, utan bor i en mysig liten lägenhet med min man. Vi trivs jättebra, men det är ju alltid saker som kan bli bättre, t.ex. har vi en hutlös mängd bananlådor på loftet, innehållandes våra prylar. Hur kan man samla på sig så mycket egentligen? Nåja, vi är i alla fall väldigt nöjda med allt vad det innebär att bo på Matteses: gräsklippning, vedhuggning, ha Björn som hyresvärd, timmervägg, äppelträd...

 

Vänner

Jag är glad över de vänner jag har och som jag fått träffa under året. Det är inte alltid lätt när man bor så långt bort från de flesta, men man får ta de chanser som erbjuds. Jag är tacksam de gånger någon hälsar på uppe i Dalarna, och det är kul de gånger jag kommer ner till Borås (eller någon annan del av landet) och kan hälsa på en massa go'ingar.


Sorg
Livet innehåller ju både mörker och ljus, och i mars blev det natt. Då lämnade Johan Nilsson oss. Det var tungt och overkligt, och många tankar har gått till familjen sedan dess. Men orden "de som älskar varandra i Kristus ses aldrig för sista gången" tröstar.

Ja, detta är mitt 2009. Självklart har det året innehållit mycket mer än det här, men det får nog räcka så här tror jag. Jag har lärt mig mycket, upplevt mycket, känt mycket. Och så har jag ju börjat blogga också ;) Det här hänt en hel del. Jag är nöjd. Vi får se hur 2010 blir.




Marre från 2009 säger hej då, nu är det dags för 2010!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0