Alla dessa val

Det har väl inte direkt undgått någon att det är val väldigt snart. Eller att det är svårt att komma fram till vilket som är det bästa valet av alla de partier som står till buds. Jag hade bestämt mig för ett parti att rösta på i kommunalvalet och var riktigt nöjd att jag lyckats besluta något. Sen fick jag reda på att det partiet är är för nedläggningen av byskolorna och jag tog genast avstånd från dem. Dags att börja om...

Däremot tycker jag att det är lättare att komma på vilket parti man inte ska rösta på. Tänker ni på samma som jag? Det jag tänker på är Sverigedemokraterna. Har ju aldrig varit särskilt förtjust i det partiet, milt uttryckt. Imorse satt jag och läste deras reklam som låg i brevlådan häromdagen. Det fullkomligen skriker bort med invandrarpacket! från det där papret... Visst, de har åsikter jag faktiskt håller med om, tex "ökat stöd till flyktinghjälp i närområden" och "rätten för äldre vårdtagare att bo med maka/make". Men jag köper inte "kraftigt begränsad asyl- och anhöriginvandring", "stopp för islamiseringen av Sverige"(!) och "[svenska löntagare] diskrimineras till förmån för nyanlända invandrare". Det här med solidarietet tror jag inte riktigt att de har tagit till sig. Lite verklighetsfrånvända har de ju blivit anklagade för att vara, och det vill jag hålla med om. Reagerade nämligen en del på en detalj i texten de hade: "Som ett första steg mot en tryggare, rättvisare och mer kunskapsinriktad skola vill Sverigedemokraterna [...] slopa modersmålsundervisningen [...]." Eh? På vilket sätt gör det skolan mer trygg, rättvis eller kunskapsinriktad? Jag skulle vilja säga att den i sådana fall skulle bli mindre kunskapsinriktad. Alla undersökningar jag har stött på eller hört talas om visar att tvåspråkighet är något positivt som dessutom ger positiv påverkan på övrig språkinlärning, men också andra områden. Jag har själv haft modersmålsundervisning i både låg- och mellanstadiet, men också i gymnasiet. Jag kanske är trög, men jag förstår inte hur det kan ha påverkat någon negativt. Men varför stötta och uppmuntra något som inte har med den svenska kulturen att göra, eller hur?

En del säger att man inte ska ge Sverigedemokraterna uppmärksamhet, ungefär som när man var liten och någon retades med en: man blev tillsagd att inte uppmärksamma den som retades, eftersom det var precis det den ville. Nå, men jag håller inte med. Om ingen säger hur otroligt främlingsfientlig och verklighetsfrånvänd Sverigedemokraternas politik är, då kommer alla sitta tysta och Sverigedemokraterna ("demokraterna," yeah right!) kommer bara att glida fram. Och det kan vi inte tillåta dem göra! Lite medmänsklighet och solidaritet, tack!

(Alla citat är från Sverigedemokraternas valreklam.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0