Finlandsfeber

Det senaste halvåret har jag verkligen längtat tillbaka till Finland! Kan ju bero på att det är närmare sju (!) år sedan jag var där sist. Sju år! Det är sinnessjukt lång tid, med tanke på hur ofta jag varit där under min uppväxt. Jag saknar Finland. Alla svalor vid mummis hyreshusområde, lakritsglassen, Mehukatti, språket, att köpa jordgubbar och sockerärter utmed landsvägen, de självklara bastubesöken... Nej, Finland är ju inget vansinnigt exotiskt land eller så, men det är en stor del av min uppväxt och min kultur (jag är ju trots allt andra generationens invandrare från Finland, heh). Vi hade tänkt åka dit i år, alla Grenlundar, men vi hade varken tiden eller ekonomin. Så vi har bestämt att det får bli nästa år. Tills dess får jag tugga på mina Mumin-tuggummin som mamma och pappa köpte när de var där ifjol (utan mig!) och kanske faktiskt ta och läsa en bok på finska. Och dessutom underhålla min egen finska, den börjar bli rätt så kass...

Förresten, Maria, vad sägs om att ha en liten bloggträff nästa sommar? ;)


Bilden är härifrån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0