Jag tycker inte om barn

Nej, jag tycker inte om barn. Missförstå mig inte, det är inte så att jag ogillar alla barn, men jag gillar inte heller alla barn. Jag blir lite irriterad ibland när folk deklarerar att de tycker om barn så himla mycket, att de är så söta, att man så gärna vill ha barn för att man tycker så mycket om just barn osv. Antingen så har jag inte riktigt greppat vad de menar, eller så tycker de fel... Det är lite som när folk säger att de tycker att gamla människor är så mysiga eller att de med Downs är så söta. För mig är det ungefär som att säga att man gillar tatuerade människor eller folk som läspar, att man tycker indier är gulliga eller att man tycker så himla mycket om dem med armprotes. Det skulle ju vara helt ologiskt att säga så, eller?

Nu menar jag inte att de är helt galet att tycka om just barn, gamla, de med Downs, tatuerade, de som läspar, indier eller folk med armprotes. Det jag menar är att det känns väldigt märkligt att dra alla över en kam. Jag tycker inte om barn som grupp, lika lite som jag tycker om portugiser som grupp. Visst, jag försöker att ha en positiv inställning till människor jag möter och bemöta dem med respekt osv, men jag kan för den sakens skull inte säga att jag tycker mer om en grupp människor för att de är just exempelvis barn.

För grejen är ju att de är personer, individer. Jag gillar inte alla barn jag mött i mina dagar, men jag tycker grymt mycket om vissa av dem. Visst, jag kan säkerligen också vara duktig på att bunta ihop folk och sätta etiketter på vissa grupper, men just barn verkar vara så självklart att man tycker om, speciellt som tjej. Sen finns det ju de som säger att de verkligen inte tycker om barn: de är skrikiga, jobbiga, luktar och borde inte få tas till allmänna platser. Och så kan det ju också vara.

Jag är emot att stoppa in folk i fack, sätta etiketter och att ha en massa förutfattade meningar om folk bara för att de är si eller så. Och där ingår barn. De är människor, inidvider, personer; precis som alla vuxna. Visst, jag hamnar också omdevetet i de groparna ibland, buntar ihop folk och ger dem kollektiva egenskaper och jag har säkert en massa åsikter om olika grupperingar, men jag försöker i alla fall låta bli.

Att säga att man tycker om barn är inte i mina ögon samma sak som att säga att man tycker om, låt säga färgen röd. Barn är som sagt individer och även om man kan ha som grundinställning att man tycker om folk tycker jag det blir lite konstigt när man säger att man tycker om barn. På något konstigt sätt känns det lite respektlöst och objektifierande...

Men kanske är det tvärtom jag som är ute och cyklar här. Vad tycker ni? Dela gärna med er av era perspektiv om ni har lust.

Kommentarer
Postat av: E-K

Själv tycker jag om kladdkaka.

Och det gäller nästan alla kladdkakor.

;)

2012-06-04 @ 21:23:03
Postat av: E-K

Vad jag menade med min förra kommentar?

Ingen aning. Är nog bara lite putt för att sockret var slut när jag skulle till att baka nyss...

Kram!

2012-06-04 @ 21:25:37
Postat av: Helena

Jag tycker du har helt rätt! Jag skulle inte kunnat sätta ord på det själv, men precis så känner jag också. Jag tycker inte heller automatiskt om barn - som grupp. Men jag tycker mycket om/älskar några barn som jag känner. Speciellt mina egna ;) Och jag bemöter alla barn med lika respekt :) Det är ju fånigt att det ska finnas en outtalad norm i samhället att man måste tycka på ett visst sätt!

2012-06-06 @ 10:36:06
Postat av: Marre

E-K: Förstår din frustration och jag håller med dig: kladdkaka är - nästan - jämt gott, till och med när den blir misslyckad!

2012-06-06 @ 14:57:53
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Marre

Helena: Kul att få medhåll, jag var lite osäker på om jag faktiskt fick fram vad jag menade... Alla är värda att bemötas med respekt, oavsett ålder, men man behöver ju inte tycka om alla. Men jag håller med, störigt med normer som dikterar hur man ska tycka och tänka, och det tråkiga är ju att samhället är fullt med sådant!

2012-06-06 @ 19:29:19
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0